ایرانیان جهان
سيستم بازار خدمات انرژي و محيط‌زيست در کشور چه جايگاهي دارد؟
يکشنبه 29 مرداد 1396 - 1:33:16 PM
ايسنا
سرزمين ايرانيان- با توجه به اينکه ايران ازلحاظ مصرف انرژي بيشتر از استانداردهاي جهاني انرژي مصرف مي‌کند، شناسايي راهکارها و تدوين خطمشي مناسب براي گسترش فعاليت‌ها در حوزه بهينه‌سازي انرژي و محيط‌زيست امري ضروري است که بايد به آن پرداخته شود. ستاد بهينه‌سازي انرژي و محيط‌زيست معاونت علمي، با شناخت از وضعيت سيستم بازارهاي خدمات انرژي و محيط‌زيست در کشور، شناسايي راهکارها و تدوين خط‌مشي مناسب براي گسترش فعاليت‌ها در حوزه بهينه‌سازي انرژي و محيط‌زيست را در اولويت کار خود قرار داده است. 

يدالله سبوحي، دبير ستاد بهينه‌سازي انرژي و محيط‌زيست معاونت علمي رياست‌جمهوري، با اشاره به اهميت ايجاد سيستم بازارهاي خدمات انرژي و محيط‌زيست در کشور گفت: توسعه بازار خدمات انرژي از مهم‌ترين مسائلي است که ستاد بهينه‌سازي انرژي و محيط‌زيست معاونت علمي، از طريق هماهنگي و هم‌افزايي‌هاي توانايي‌ها به انجام خواهد رساند و مساله بعدي ايجاد بازار هماهنگي است، به اين صورت که اگر تقاضاي خدمات انرژي شکل نگيرد، تنها هزينه خواهيم کرد و دستاوردي را شاهد نخواهيم بود. 

سبوحي تصريح کرد:‌ ازاين‌رو توسعه بازار خدمات انرژي از مهم‌ترين مسائلي است که ستاد از طريق هماهنگي و هم‌افزايي‌هاي توانايي‌ها به انجام خواهد رساند و مساله بعدي ايجاد بازار هماهنگي است، به اين صورت که اگر تقاضاي خدمات انرژي شکل نگيرد، تنها هزينه خواهيم کرد و دستاوردي را شاهد نخواهيم بود.

سبوحي با اشاره به ايجاد 3 بازار مهم در حوزه خدمات انرژي و محيط‌زيست، گفت: ايجاد سه بازار مهم مبني بر بازارهاي خدمات انرژي و محيط‌زيست، فناوري کارآمد انرژي، دانش فني زيرساخت دستگاهي و نظام‌بند، براي توسعه امر بهينه‌سازي انرژي و محيط‌زيست ضروري است. 

وي با اشاره به اينکه هر سه بازار مذکور به‌درستي در کشور شکل نگرفته است، تصريح کرد: در يک دهه گذشته در مورد برخي از اين بازارها (خدمات انرژي و فناوري) بحث‌هاي اجتماعي شکل‌گرفته و براي راه‌اندازي آن‌ها اقدامات اوليه و جزئي صورت پذيرفته است. 

دبير ستاد بهينه‌سازي انرژي و محيط‌زيست معاونت علمي افزود: علي‌رغم تلاش‌هاي انجام‌گرفته موانع در راه فعاليت عوامل و چالش‌هاي اساسي در هر سه بازار وجود دارد. تداوم موانع و چالش‌ها در بازارهاي موردبحث سبب خواهد شد حجم وسيعي از نيروها و منابع که به امر بهينه‌سازي و ارتقاي بهره‌وري اختصاص داده مي‌شود کمترين دستاورد را داشته باشد.

بر اساس اعلام روابط عمومي معاونت علمي‌وفناوري رياست‌جمهوري، سبوحي با تأکيد بر ارزيابي، چالش‌ها، شناسايي راهکارهاي اساسي و دستگاهي، در بازارهاي خدمات انرژي گفت:  توسعه بستري براي به هم پيوندي سه بازار مذکور، ايجاد نظام تنظيم‌گر و تصميم سازي براي تقويت نقش حاکميتي دولت براي شفاف‌سازي و گسترش عمليات رقابتي کنشگرها در سه بازار پيش‌گفته و نيز کنترل و کاهش هزينه‌هاي اجتماعي فعاليت‌ها به همراه توسعه زيرساخت‌ها بنا بر اصول توسعه پايدار ازجمله اقدامات ملي است که بايد در صدر فعاليت‌هاي ستاد بهينه‌سازي قرار گيرد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4995/سيستم-بازار-خدمات-انرژي-و-محيط‌زيست-در-کشور-چه-جايگاهي-دارد؟
بستن   چاپ