ایرانیان جهان
محقق ايراني کانديداي پژوهشگر جوان در همايش "سرن"/ارائه راهکاري براي توليد ابررسانا
چهارشنبه 25 مرداد 1396 - 6:42:16 AM
ايسنا

سرزمين ايرانيان- دکتر صادق کاظمي‌فرد، محقق ايراني و دانش‌آموخته دکتري علوم کامپيوتر (سخت افزار- معماري) با اشاره به برگزاري همايش دو سالانه EUCAS 2017، گفت: اين همايش که هر دو سال يک بار برگزار مي‌شود، در حوزه ابر رساناها است و در آن يافته‌هاي محققان در اين حوزه ارائه مي‌شود و در اختيار متخصصان اين حوزه قرار مي‌گيرد.

وي ادامه داد: با برگزاري اين همايش دو سالانه سعي مي‌شود روابطي ميان متخصصان اين حوزه برقرار شود تا با توجه به حوزه خاصي ابررساناها، بتوانند به نتايج مطلوب دست يابند.

وي با بيان اينکه اين همايش از سوي مرکز سرن (بزرگ‌ترين آزمايشگاه فيزيک ذره‌اي جهان) و مرکز فضايي اروپا برگزار مي‌شود، يادآور شد: در دو سال اخير تحقيقاتي در زمينه ابررساناها صورت گرفت که نتايج اين تحقيقات در قالب مقاله به اين همايش ارائه شده است.

اين محقق، ابررساناها را موادي بدون مقاومت الکتريکي توصيف کرد که مي‌توانند در صنايعي از جمله هسته‌اي (شتاب دهنده‌ها)، پزشکي و هوافضا و غيره مورد استفاده قرار گيرند.

کاظمي‌فرد، محور تحقيقات خود در اين زمينه را ابررسانا دانست و ادامه داد: در اين مطالعات در حين انجام آزمايشات به نتايجي در زمينه توليد ابررسانا دست يافتيم که مورد تائيد کارشناسان و خبرگان مرکز "سرن" قرار گرفت و منجر به تاييد و در نتيجه همکاري با اين مرکز شد.

وي به بيان جزئيات اين تحقيقات اشاره کرد و گفت: تمرکز اين مطالعات طراحي و ساخت "چيپ ست" بوده است که در آن به موادي براي ساخت ابر رسانا  دست يافتيم که با تکرار اين آزمايشات روش توليد اين مواد اثبات شد.

به گفته اين محقق، در فرآيند اين تحقيقات بالغ بر 30 نوع تست و آزمايشات انجام شد که در نهايت منجر به دستيابي به  ابر رسانا شد.

وي با اشاره به اهميت اين دستاورد، توضيح داد: کشورهاي محدودي به توليد ابر رسانا دست يافتند که از آن جمله مي‌توان به آمريکا، انگلستان و ژاپن اشاره کرد؛ ولي با توجه به اهميت اين مواد، مطالب زيادي در خصوص نتايح به دست آمده منتشر نشده است.

کاظمي همچنين از کانديدايي خود به عنوان محقق جوان در مرکز سرن خبر داد و افزود: هر دو سال يکبار همزمان با برگزاري همايش شوراي علمي همايش از بين مقالات ارائه شده و سن محققان، افرادي بعنوان پژوهشگر جوان سال معرفي مي‌شوند که من به دليل سن و نتايج تحقيقات بعنوان کانديداي اين بخش معرفي شدم. 

وي خاطر نشان کرد: نتايج اين گزينش در همايش "سرن" که در شهريورماه برگزار مي‌شود، اعلام خواهد شد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4984/محقق-ايراني-کانديداي-پژوهشگر-جوان-در-همايش-"سرن"-ارائه-راهکاري-براي-توليد-ابررسانا
بستن   چاپ