ایرانیان جهان
6 محور کليدي براي شتاب‌دهي به اقتصاد دانش‌بنيان
چهارشنبه 25 مرداد 1396 - 6:39:27 AM
ايسنا
سرزمين ايرانيان- دکتر مهدي الياسي در پنجمين مجمع اقتصاد فناوري نانو با بيان اينکه اقتصاد دانش‌بنيان ما کماکان اقتصاد گلخانه‌اي است، اظهار کرد: براي شتاب‌دهي به اقتصاد دانش‌بنيان 6 محور کليدي وجود دارد که محور اول مربوط به "نظام مالکيت فکري" مي‌شود.

معاون سياست‌گذاري و ارزيابي راهبردي معاونت علمي‌وفناوري رياست‌جمهوري افزود: متاسفانه اساسا چيزي به اسم "نظام مالکيت فکري" در کشور ما وجود ندارد. سالانه بيش از 5 هزار اختراع داخلي ثبت مي‌شود، در حالي‌که تنها حدود 60 اختراع خارجي به ثبت مي‌رسد، اين مساله نشان مي‌دهد تنها به صورت ظاهري مالکيت فکري را داريم.

وي "ارزش‌گذاري و قيمت‌گذاري" را محور دوم اين فرايند عنوان کرد و گفت: اين مبحث در ايران چالش‌هاي متعددي دارد؛ زيرا به تکنيک که بعنوان مبحث فرهنگي و انصاف که بعنوان مبحث دانشي در حوزه ارزش‌گذاري مطرح است، واقف نيستيم.

الياسي با بيان اين که  "اعتبار" رکن سوم اين مقوله است، ادامه داد: در شرايطي که نظام مالي در کشور ما بر مبناي وثيقه است، در دنيا نظام اقتصاد دانش‌بنيان، نظام اعتبار است.

معاون سياست‌گذاري و ارزيابي راهبردي معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري تاکيد کرد: متاسفانه در ارائه خود با ادعا، پروپاگاندا و دروغ مواجه هستيم. اغراق و عدم پايبندي به تعهدات کوچک، مشکل‌ساز است.

وي "بازيگران حرفه‌اي" را رکن چهارم اين عرصه عنوان کرد و گفت: حرفه‌اي بودن در شرکت‌هاي دانش‌بنيان بر دانشمند بودن است. بنيان‌گذاران شرکت دانش‌بنيان بايد حرفه‌اي بوده و براي شرکت ارزش قائل باشند.

الياسي تصريح کرد: از ميان 3 هزار شرکت دانش‌بنيان در کشور تنها حدود 200 شرکت صادرات دارند که از اين تعداد 25 شرکت نوپا هستند. زماني که سنت صادرات در يک شرکت دانش‌بنيان گذارده مي‌شود، يعني ژن آن شرکت خوب است.

معاون سياست‌گذاري و ارزيابي راهبردي معاونت علمي‌وفناوري رياست‌جمهوري با بيان اينکه "نوسازي و تغيير رفتار دولت" پنجمين رکن اين فرايند است، گفت: در حال حاضر دولت حمايت‌گر و متمرکز است، در حاليکه دولت بايد نهادساز باشد و بجاي حمايت‌گري بايد تنظيم‌گري کند و در اين راستا مصرف دانش‌بنيان را هدف خود قرار دهد.

وي ششمين رکن اين عرصه را "استحصال نيروي انساني" عنوان کرد و افزود: سرمايه انساني بزرگي که در کشور موجود است و به آن افتخار زيادي مي‌کنيم، به مثابه نفت ما است. ما 5 ميليون دانشجو داريم که در فضايي آموزش مي‌بينند که نياز به فرآوري دارد.

الياسي با تاکيد بر اينکه بايد جرياني را براي استحصال نيروي انساني شروع کنيم، اظهار کرد: در اين حوزه بايد جسورانه رفتار کنيم. ما فکر مي‌کنيم مزيت ما نيروي انساني است، در حالي‌که نقطه ضعف ما است چراکه نيروي انساني ما به دنبال برتري‌جويي بوده و از باخت ترس دارد. اين نيرو نياز به فرآوري دارد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4983/6-محور-کليدي-براي-شتاب‌دهي-به-اقتصاد-دانش‌بنيان
بستن   چاپ