ایرانیان جهان
مدارس غيرانتفاعي برتر زير چتر حمايتي معاونت‌علمي براي تجهيز آزمايشگاه نانو
دوشنبه 23 مرداد 1396 - 7:13:40 AM
ايسنا

سرزمين ايرانيان - سيد مجتبي قدمگاهي افزود: حوزه‌هاي مختلفي براي ترويج دانش‌آموزي فناوري نانو در نظر گرفته شده است که از آن جمله مي‌توان به تهيه محتواهاي آموزشي، سمينارها، کارگاه‌ها، المپيادهاي دانش آموزي و مسابقه ملي توانمند اشاره کرد.

وي تاکيد کرد: اينها فضاهايي است که دانشآموزان مي‌توانند به صورت تئوري با علم نانو آشنا شوند.

قدمگاهي، تجهيز آزمايشگاه‌هاي دانش‌آموزي را از ديگر اقدامات ستاد نانو براي ترويج علم نانو در ميان دانش‌آموزان ذکر کرد و يادآور شد: براي آنکه دانش‌آموزان بتوانند به صورت عملي و آزمايشگاهي با اين فناوري آشنا شوند، آزمايشگاه‌هاي فناوري نانو را در پژوهشسراها تجهيز کرديم که اين اقدام از سال 91 آغاز شد.

وي ادامه داد: بر اين اساس، تعداد آزمايشگاه‌هاي نانو تجهيز شده از 7 آزمايشگاه در سال 91 به 78 مرکز آزمايشگاهي رسيد و 70 درصد اعتبارات آن از سوي ستاد توسعه فناوري نانو و معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري در قالب يارانه تامين شد.

قدمگاهي با تاکيد بر اينکه مابقي اعتبارات تجهيزات آزمايشگاهي از سوي خيرين، مدارس و وزارت آموزش و پرورش تامين شده است، اظهار کرد: تجهيزاتي که در آزمايشگاه‌هاي پژوهشسراها نصب شده تجهيزات به روز فناوري است که ساخت جمهوري اسلامي ايران است.

از ايجاد خودباوري در دانش‌آموزان تا توسعه تجهيزات آزمايشگاهي

مدير ترويج دانش‌آموزي ستاد توسعه فناوري نانو با تاکيد بر اينکه تجهيز آزمايشگاه‌هاي نانوي پژوهشسراها موجب انگيزه و خودباوري در دانش‌آموزان شده است، يادآور شد: اين اقدام موجب شد که دانش آموزان متوجه شوند که اگر بخواهند، مي‌توانند تجهيزات با فناوري بالا را بسازند.

وي خاطرنشان کرد: نمونه‌هايي از فعاليت دانش‌آموزان داشتيم که دانش‌آموزان توانسته‌اند تجهيزات آزمايشگاهي را توسعه دهند.

توسعه‌ آزمايشگاه‌هاي نانو دانش‌آموزي

قدمگاهي با اشاره به توزيع 78 آزمايشگاه نانو فناوري دانش‌آموزان، اظهار کرد: بيشترين تعداد آزمايشگاه‌هاي نانو دانش‌آموزي در استان هرمزگان با 9 آزمايشگاه و کمترين آن در سيستان و بلوچستان با يک آزمايشگاه تجهيز شده است.

وي با تاکيد بر اينکه حداقل در هر استان يک آزمايشگاه تجهيز شده است، ادامه داد: براي اين منظور با انتشار تبليغات و نامه نگاري‌هاي انجام شده با وزارت آموزش و پرورش از آنها خواسته شده است تا در نمايشگاه تجهيزات آزمايشگاهي ساخت ايران که به صورت سالانه برگزار مي‌شود، حضور يابند و براي تجهيز آزمايشگاه‌هاي نانو پيش فاکتور تهيه کنند.

قدمگاهي از توافق جديد براي گسترش حمايت معاونت علمي در زمينه تجهيزات آزمايشگاه نانو دانش‌آموزان خبر داد و خاطرنشان کرد: با موافقتي که با معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري داشتيم، مدارس برتر غير دولتي مي‌توانند از يارانه‌هاي اين معاونت در جهت تجهيز آزمايشگاه مدارس خود بهره‌مند شوند.

به گفته وي، بر اساس اين توافق مدارس برتر غير انتفاعي مي‌توانند از حمايت 70 درصدي معاونت علمي در جهت تجهيز آزمايشگاه‌هاي نانو استفاده کنند.

کيفيت تجهيزات نصب شده در آزمايشگاه‌هاي دانش‌آموزي

مدير ترويج دانش‌آموزي ستاد توسعه فناوري نانو با تاکيد بر اينکه تجهيزات نصب شده در آزمايشگاه‌هاي پژوهشسراهاي کشور در سطح آزمايشگاه‌هاي دانشگاهي است، گفت:‌ تيم‌هاي تحقيقاتي از دستگاه‌هايي مي‌توانند براي پژوهش‌هاي خود استفاده کنند که هم اکنون در دانشگاه‌ها به بهره‌برداري رسيده است.

وي تاکيد کرد: تجهيزات تخصصي که براي پژوهشسراها در نظر گرفته شده است شامل مواردي چون  «ميکروسکوپ نيروي اتمي»، «اسپکتروفتومتر»، «الکترو ريس»، «دستگاه اسپاترينگ»، «لايه‌نشاني دوراني»، «سانتريفيوژ با دور بالا»، «ميکروسکوپ پروبي روبشي (SPM)»، «ميکروسکوپ تونلي روبشي آموزشي»، «اولتراسونيک، انفجار  الکتريکي سيم» و «آسياب گلوله‌اي» است و متقاضيان احداث اين آزمايشگاه‌ها مي‌توانند از نمايشگاه تجهيزات آزمايشگاهي ساخت داخل خريداري کنند.

نظارت بر بهره‌برداري مناسب از آزمايشگاه‌هاي نانو

وي با بيان اينکه براي استفاده بهينه از آزمايشگاه‌هاي دانش‌آموزي نانو دو آيين‌نامه تدوين شده است، اظهار کرد: آيين‌نامه‌هاي «ارزيابي آزمايشگاه‌هاي توانا» و «سمينارها و کارگاه‌هاي توانا» در اين زمينه تدوين شده است و ما بر اساس اين دو آيين‌نامه نظارتي آزمايشگاه‌ها را بر اساس فعاليتي که انجام مي‌دهند، ارزيابي و رتبه‌بندي مي‌کنيم.

قدمگاهي اضافه کرد: در اين ارزيابي ضمن آنکه از آزمايشگاه‌هاي برتر تقدير به عمل مي‌آيد، نتايج آن نيز به وزارت آموزش و پرورش اعلام خواهد شد.

بر اين اساس در آخرين رتبه‌بندي آزمايشگاه‌هاي نانو دانش آموزي که در ارديبهشت ماه جاري برگزار شد، 10 آزمايشگاه برتر معرفي شدند که به اين شرح است: 

رتبه نام آزمايشگاه استان امتياز
1 مرکز پژوهش‌هاي علمي و آموزشي کرمان 3400
2 پژوهشسراي دانش‌آموزي محمدتقي بجنوردي خراسان شمالي 3184.5
3 پژوهشسراي دانش‌آموزي شهيد احدي همدان 2150.5
4 پژوهشسراي فارابي خوزستان 1488
5 پژوهشسراي دانش آموزي مراغه آذربايجان شرقي 1450
6 پژوهشسراي دانش‌آموزي رازي فارس 1379
7 پژوهشسراي دانش‌آموزي تبريز آذربايجان شرقي 1373
پژوهشسراي دانش‌آموزي شهيد شمسي‌پور کرمانشاه 1299
9 پژوهشسراي پروفسور نظامي فارس 1075
10 پژوهشسراي دانش‌آموزي شهيد عليمحمدي مازندران 1008

وي با اشاره به آيين‌نامه «سمينار و کارگاه توانا» گفت: اين آيين‌نامه يک آيين‌نامه حمايتي است و مراکزي که تمايل به برگزاري سمينار آموزشي با محوريت انجام کار آزمايشي دارند، از حمايت مالي ستاد توسعه فناوري نانو برخوردار خواهند شد.

ميزان حمايت مالي از پژوهشسراها

مدير ترويج دانش‌آموزي ستاد توسعه فناوري نانو با اشاره به ميزان اعتبارات صرف شده براي تجهيز آزمايشگاه‌هاي نانو دانش‌آموزي افزود: تاکنون بيش از 12 ميليارد تومان حمايت براي خريد دستگاه‌هاي مورد نياز 78 آزمايشگاه دانش‌آموزي صورت گرفته است.

وي برگزاري دوره‌هاي آموزشي براي کارشناسان آزمايشگاه‌ها را از ديگر برنامه‌هاي حمايتي اين ستاد نام برد و يادآور شد: تاکنون 3 دوره آموزش حضوري برگزار شده و چهارمين دوره آن نيز در شهريورماه امسال در اصفهان برگزار خواهد شد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4980/مدارس-غيرانتفاعي-برتر-زير-چتر-حمايتي-معاونت‌علمي-براي-تجهيز-آزمايشگاه-نانو
بستن   چاپ