ایرانیان جهان
ارائه نسل آتي شبکه‌هاي پهن‌باند فوق سريع
يکشنبه 22 مرداد 1396 - 2:29:04 PM
ايسنا
سرزمين ايرانيان- اين دستاور در توليد نسل آتي شبکه‌هاي بي‌سيم پهن‌باند فوق‌سريع کارآمد خواهد بود.

پديده "هم‌تافتن" يا "تسهيم‌سازي" (multiplexing)، به توانايي ارسال چندين سيگنال از طريق يک کانال منفرد گفته مي‌شود که يکي از ويژگي‌هاي بنيادي هر سيستم ارتباط داده يا صوت به شمار مي‌آيد. در واقع در اين فرآيند، چندين پيام آنالوگ يا رشته داده ديجيتالي در قالب يک سيگنال بر روي يک خط مشترک ترکيب مي‌شوند. هدف از اين فرآيند استفاده مشترک از منبع‌هاي پرهزينه است و براي مثال، در مخابرات گاهي اطلاعات چندين خط تلفن را با يک خط سيم مي‌فرستند.

عليرضا آغاسي، دانش‌آموخته دانشگاه‌هاي صنعتي اصفهان و صنعتي اميرکبير، و همکارانش، موفق به انتقال دو سيگنال ويديويي بلادرنگ از طريق يک تسهيم‌ساز تراهرتز با سرعت انتقال داده 50 گيگابيت بر ثانيه شدند؛ اين ميزان، تقريبا 100 برابر سرعت بهينه انتقال داده توسط سريع‌ترين شبکه‌هاي تلفن همراه محسوب مي‌شود.

"دانيل ميلتمان" (Daniel Mittleman)، پروفسور مدرسه مهندسي دانشگاه براون و نويسنده ارشد اين مقاله، گفت: ما نشان داديم که مي‌توان جريان‌هاي جداگانه داده را بر روي امواج تراهرتز با سرعت بسيار بالا و با نرخ خطاي بسيار پايين انتقال داد."

وي ادامه داد: اين نخستين بار است که يک تيم علمي ويژگي‌هاي يک سيستم تراهرتز را با استفاده از داده‌هاي واقعي تعيين کرده و نتايج ما نشان مي‌دهد رويکرد جديد در توليد شبکه‌هاي بي‌سيم تراهرتز آتي عملي خواهد بود.

شبکه‌هاي داده و صوت کنوني از ميکروموج‌ها براي حمل سيگنال‌ها به صورت بي‌سيم استفاده مي‌کنند اما تقاضا براي انتقال داده به سرعت در حال افزايش است و شبکه‌هاي ميکروموج شايد نتوانند اين تقاضاها را برآورده کنند.

اين در حالي است که امواج تراهرتز در مقايسه با ميکروموج‌ها فرکانس‌هاي بالاتري دارند و بنابراين داراي ظرفيت بسيار بالاتري براي حمل داده هستند. با اين حال، اين نخستين گام دانشمندان در انجام آزمايشات با استفاده از فرکانس‌هاي تراهرتز است و بسياري از اجزاي اساسي لازم براي ايجاد ارتباطات مبتني بر تراهرتز هنوز موجود نيست.

اين تحقيق توسط بنياد ملي علوم آمريکا، دفتر پژوهش ارتش ايالات متحده و بنياد "دبليو. ام.کک" اين کشور و همچنين آژانس ملي تحقيقات فرانسه پشتيباني شد و جزئيات آن در مجله Nature Communications منتشر شد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4970/ارائه-نسل-آتي-شبکه‌هاي-پهن‌باند-فوق-سريع
بستن   چاپ