ایرانیان جهان
افزايش 20 درصدي عملکرد نانو رنگدانه براي صنايع خودروسازي
سه شنبه 17 مرداد 1396 - 1:32:06 PM
ايسنا

سرزمين ايرانيان- رسول صفدري، مجري طرح با بيان اينکه در اين تحقيقات موفق به توليد «نانورنگدانه آبي فتالوسيانين مس» شديم، گفت: اين رنگدانه‌ها از نوع رنگدانه‌هاي آلي است که توليد آن با روش‌هاي سنتي ممکن نيست و نياز به تخصص و دانش دارد.

وي با اشاره به توليد رنگدانه‌هاي معدني در کشور، اظهار کرد: توليد اين نوع رنگدانه‌ها آسان است و حتي در اين زمينه صادرات نيز داريم، ولي رنگدانه‌هاي آلي از کشورهايي چون هند، آلمان و چين وارد مي‌شوند.

صفدري با اشاره به جزئيات توليد اين محصول، خاطرنشان کرد: در صنايع رنگ‌سازي اندازه ذرات بسيار مهم است؛ به گونه‌اي که صاحبان اين صنايع معمولا به دنبال رنگدانه‌هايي با قطر 5 ميکرون هستند که ما در اين طرح نانو رنگدانه‌هايي با قطر کمتر از 100 نانو متر توليد کرديم. اين امر ارتقاي خصوصيات اين محصول همچون رنگدهي و پوشش سطحي را به دنبال داشته است.

مجري طرح، افزايش 3 برابري رنگدهي و پوشش سطحي نسبت به نمونه‌هاي خارجي را از مزاياي نانو رنگدانه‌هاي توليد شده ذکر کرد و يادآور شد: پوشش سطحي اين نانورنگدانه دو برابر نسبت به نمونه‌هاي مشابه خارجي افزايش يافته است و اين به معناي آن است که با مقدار معين و کمي از رنگ، دو برابر يا حتي بيشتر يک سطح را مي‌توان رنگ‌آميزي کرد.

اين محقق، ارتقاي عملکرد نانو رنگدانه‌هاي آبي مس توليد شده را به دليل اصلاح فيزيکي مواد دانست و گفت: اين فرآيند موجب افزايش 20 درصدي راندمان واکنش‌ها نسبت به روش‌هاي معمول شده است.

وي اين نانو رنگدانه‌ها را يکي از پر مصرف‌ترين رنگدانه‌ها در صنايع دانست و گفت: از اين رنگدانه مي‌توان در صنايع خودروسازي، نساجي، پلاستيک و حتي در جوهر و استامپ استفاده کرد.

صفدري، مقاومت حرارتي بالا را از ديگر مزاياي اين محصول عنوان کرد و ادامه داد: اين نانورنگدانه مي‌تواند تا دماي 250 درجه و بالاتر پايدار باشد و اين در حالي است که رنگ‌هاي خارجي در دماي بيش از 200 درجه از بين مي‌روند.

اين محقق از توليد نيمه‌صنعتي اين محصول خبر داد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4950/افزايش-20-درصدي-عملکرد-نانو-رنگدانه-براي-صنايع-خودروسازي
بستن   چاپ