ایرانیان جهان
ساخت پکيج پرتابل زيست‌پالايي و بازيافت پسماندهاي نفتي
سه شنبه 17 مرداد 1396 - 1:27:20 PM
ايسنا

سرزمين ايرانيان- دکترميرزايي اظهار کرد: با توجه به موفقيت‌آميز بودن پروژه «تصفيه پسماندهاي کارخانه گِل حفاري شرکت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب» که در جشنواره پژوهش و فناوري وزارت نفت به عنوان پروژه تحقيقاتي برتر انتخاب شد، به پيشنهاد کارفرماي پروژه، در سال 1395 پاک‌سازي يک گودال پسماند ديگر، حاوي بيش از 5,000 مترمکعب لجن‌هاي نفتي هواديده و تغليظ شده نيز به گروه ميکروبيولوژي نفت اين پژوهشکده پيشنهاد شد.

رييس پژوهشکده علوم پايه کاربردي جهاد دانشگاهي افزود: جهت بهبود روش اجراي پروژه و صرفه‌جويي در هزينه مصالح و تجهيزات مورد نياز، از محصول جديد پژوهشکده با عنوان پودر ميکروبيتجزيه‌کننده آلودگي‌هاي نفتي استفاده شد. روش کار به اين صورت بود که پودر ميکروبي تجزيه‌کننده آلودگي نفتي با نسبت معين و بطور يکنواخت به خاک آلوده اضافه و کاملا مخلوط شد. سپس در طول يک دوره دوماهه رطوبت خاک با تانکر آبپاش تامين شد تا باکتري‌هاي طبيعي تجزيه‌کننده هيدروکربن‌هاي نفتي موجود در پودر ميکروبي فعال شوند و آلاينده‌هاي هيدروکربني را تا بيش از 90 درصد کاهش دهند.

وي ادامه داد: در پايان نهال‌هاي يک گونه درخت بومي منطقه که مقاومت بسيار بالايي به شوري و کم‌آبي داشتند، در خاک پاکسازي‌شده کاشته شدند تا به اين ترتيب فرايند گياه‌پالايي تا حذف کامل آلاينده‌هاي هيدروکربني و رسيدن به سطح استاندارد محيط زيست ادامه يابد.

رييس پژوهشکده علوم پايه کاربردي با اشاره به طرح‌ها و برنامه‌هاي آينده، گفت: در راستاي توسعه روش‌هاي پاکسازي بيولوژيکي خاک و لجن‌هاي نفتي و به منظور مکانيزه کردن و  پرتابل کردن فرايند زيست‌پالايي، گروه ميکروبيولوژي نفت در حال حاضر در حال طراحي و ساخت پکيج پرتابل زيست‌پالايي و بازيافت پسماندهاي نفتي با حمايت معاونت علمي‌وفناوري رياست جمهوري بوده که پروژه در مرحله ساخت قطعات و خريد تجهيزات است.

ميرزايي تصريح کرد: با توجه به سابقه موفق پژوهشکده علوم پايه کاربردي در اجراي پروژه‌هاي پاک‌سازي خاک‌هاي آلوده به نفت، مسؤولان شرکت نفت فلات قاره جهت پاک‌سازي پيت‌هاي پسماند آن شرکت در جزيره خارک ابراز تمايل کردند که در حال حاضر در مرحله عقد قرارداد «پاکسازي خاک‌هاي آلوده به  ترکيبات نفتي در بستر پيت‌هاي پساب کارخانجات ابوذر، فروزان، درود 1 و درود 2» هستيم.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4948/ساخت-پکيج-پرتابل-زيست‌پالايي-و-بازيافت-پسماندهاي-نفتي
بستن   چاپ