ایرانیان جهان
فردا ماه گرفتگي را در آسمان ببينيد/ قابل رصد از سراسر کشور
يکشنبه 15 مرداد 1396 - 1:34:29 PM
مهر
سرزمين ايرانيان- بعد از مدت زمان طولاني، انتظارها به سر رسيد و ماه در حرکت مداري خود به دور زمين از درون بخشي از تمام سايه زمين عبور مي کند تا ايرانيان شاهد ماه گرفتگي جزئي باشند.

اين ماه گرفتگي در شامگاه روز  دوشنبه 16 مرداد 1396 روي مي دهد و تمام ايران اين گرفت جزئي را مي‌توانند رصد کنند.

خسروجعفري زاده، کارشناس نجوم گفت: ماه گرفتگي جزئي ماه 16 مرداد 1396، از دوره ساروسي 119 است. در اين دوره 82 گرفت ماه قرار دارد که اين گرفت شماره 61 است. کل مدت زمان اين گرفت 1 ساعت و 55 دقيقه  است.

مدير انجمن نجوم اهواز ادامه داد: گرفت جزئي با ورود ماه به نيم سايه زمين در ساعت 20 و 17 دقيقه و 47 ثانيه آغاز مي‌شود، ولي به دليل نوراني بودن نيم سايه زمين ديدن آن به راحتي ميسر نيست. با گذشت زمان ورود ماه به نيم سايه زمين، بخش‌هاي جنوبي ماه کمي تيره مي‌شود و اين روند تا زمان نزديک شده به تمام سايه ادامه پيدا مي کند.

وي افزود: در ساعت 21 و 52 دقيقه و 1 ثانيه ماه وارد تمام سايه زمين مي‌شود و در اين زمان گرفت جزئي ماه آغاز شده است.

جعفري زاده خاطر نشان کرد: در اين زمان به راحتي و با چشم غير مسلح مي‌توان ماه‌گرفتگي را رصد کرد. با ورود ماه به تمام سايه رفته رفته ماه تيره‌تر مي‌شود و درصد بيشتري از ماه دچار گرفتگي مي‌شود.

اين کارشناس نجوم عنوان کرد: در ساعت 22 و 50 دقيقه و 11 ثانيه بيشترين گرفتگي جزئي ماه با 24.6 درصد روي مي‌دهد. در ادامه حرکت ماه در تمام سايه، رفته رفته ماه به پايان گرفت نزديک مي‌شود و بعد از اين زمان درصد گرفت ماه نيز کاهش مي يابد.

جعفري زاده ادامه داد: تا در ساعت 23 و 48 دقيقه و 21 ثانيه لبه ماه آخرين تماس را با  تمام سايه زمين خواهد داشت  و گرفت جزئي ماه پايان مي‌پذيرد؛ اما ماه همچنان در نيم سايه به حرکت خود ادامه مي‌دهد و در ساعت 1 و 22 دقيقه و 38 ثانيه ماه از نيم سايه نيز خارج مي‌شود.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4936/فردا-ماه-گرفتگي-را-در-آسمان-ببينيد--قابل-رصد-از-سراسر-کشور
بستن   چاپ