ایرانیان جهان
توليد کنسانتره پروتئيني از آب‌ پنير با سامانه محققان کشور
دوشنبه 9 مرداد 1396 - 1:16:06 PM
ايسنا
سرزمين ايرانيان- در حال حاضر بيش از 100 شرکت توليد مواد لبني در کشور در حال فعاليت هستند که سالانه 450 هزار تن پنير توليد مي‌کنند. حجم آب‌پنير توليدي توسط اين شرکت‌ها به ميزان 2 تا 3 ميليون تن در سال مي‌رسد. از يک سو تبديل آب‌پنير به پودر موجب ضرر اقتصادي است و از سوي ديگر رهاسازي آن در طبيعت به‌عنوان پساب، آلودگي زيست‌محيطي را در پي دارد.

بنابراين تبديل اين حجم از آب‌پنير به کنسانتره پروتئين مي‌تواند موجب افزايش قابل‌توجه ارزش‌افزوده‌ اين محصول لبني شود. از اين رو يکي از شرکت‌هاي دانش‌بنيان کشور سامانه‌اي را ساخته است که مي‌توان با راه‌اندازي آن در مقياس نيمه‌صنعتي روزانه 100 ليتر کنسانتره پروتئيني آب‌پنير توليد کرد.

کنسانتره پروتئين آب‌پنير يکي از محصولات آب‌پنير است که به دليل دارا بودن خصوصياتي مانند قابليت هضم، حلاليت بالا، قابليت تشکيل ژل و قابليت زدن و تشکيل کف از ارزش بالايي برخوردار است و کاربردهاي فراواني در صنايع مختلفي از جمله صنايع توليد محصولات لبني، صنايع نانوايي و فرآورده‌هاي گوشتي دارد.

اين محصول که از حذف مواد معدني و لاکتوز از آب‌پنير به دست مي‌آيد، مي‌تواند حاوي درصدهاي مختلف پروتئين باشد و به ‌صورت محلول يا پودر در دسترس خواهد بود. خواص عمل‌کنندگي آن در مواد غذايي بسته به ميزان پروتئين آن متفاوت خواهد بود.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4925/توليد-کنسانتره-پروتئيني-از-آب‌-پنير-با-سامانه-محققان-کشور
بستن   چاپ