ایرانیان جهان
تامين تجهيزات آزمايشگاهي توليد فرآورده‌هاي سلولي از سوي محققان کشور
دوشنبه 9 مرداد 1396 - 1:13:07 PM
ايسنا
سرزمين ايرانيان- ناصر احمدبيگي، مجري طرح زمينه تحقيقاتي اين تيم پژوهشي را حوزه سلولي و بافتي و ارائه خدمات درماني ذکر کرد و گفت: بر اين اساس اقدام به توليد انواع فرآورده‌هاي سلولي و بافتي کرديم که از آن جمله مي‌توان به انواع سلول‌هاي بنيادي، بيوايمپلنت‌هاي استخواني و پوشش زخم مشتق از پرده آمنيون و همچنين اسکافولدهاي (داربست‌هاي) نانو ساختار الکتروريسي اشاره کرد.

وي تجهيزات و نرم‌افزارهاي تخصصي پزشکي براي بيوراکتورها و انکوباتورهاي کشت سلول، دستگاه‌هاي ايميجينگ مولکولي، نرم‌افزار آناليز تصوير مانند نرم‌افزار نرم ماز و نرم‌افزار کاريوتايپينگ را از ديگر تجهيزاتي نام برد که از سوي اين محققان به بازار عرضه شده ‌است.

احمدبيگي ارائه آموزش و برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي را از ديگر اقدامات خود نام برد و يادآور شد: اين خدمات در قالب بسته آموزشي مشتمل بر چندين عنوان کارگاه تئوري-عملي ارائه شده است و طي 6 سال گذشته بيش از 1000 نفر داوطلب را در حوزه سلول‌هاي بنيادي و بيولوژي مولکولي آموزش داده است.

اين محقق از اجراي چندين مطالعات راهبردي سبز خبر داد و يادآور شد: نتايج اين مطالعات به سياستگذاران علمي کشور ارائه شده است. به عنوان نمونه مي‌توان به اجراي يک پروژه مطالعاتي دوساله براي تدوين پيش‌نويس «دستورالعمل ملي استفاده از سلول و فرآورده‌هاي سلولي در کارآزمايي‌هاي باليني و کاربردهاي درماني» اشاره کرد.

به گفته وي، پس از تصويب اين دستورالعمل در ستاد توسعه علوم و فناوري‌هاي سلول‌هاي باليني، اکنون مراحل نهايي براي ارائه به عنوان يک دستورالعمل ملي از سوي اداره غذا و دارو را طي مي‌کند.

وي، رشد پژوهش در زمينه علوم پايه سلولي و روش‌هاي جديد درماني مبتني بر سلول درماني در کشور را از عواملي دانست که مراکز دانشگاهي عموماً مايل به توسعه زيرساخت‌هاي خود در اين حوزه‌ها هستند.

اين محقق توفيق در عرصه سلول‌هاي بنيادي را مستلزم توليد تجهيزات آزمايشگاهي- تحقيقاتي مورد نياز دانست و گفت: در کنار تجهيزات و آموزش و توانمندسازي افراد، کسب دانش فني در خصوص ايجاد فضاهاي استاندارد فرآوري سلول از لازمه‌هاي توسعه سلول‌هاي بنيادي کشور است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4924/تامين-تجهيزات-آزمايشگاهي-توليد-فرآورده‌هاي-سلولي-از-سوي-محققان-کشور
بستن   چاپ