ایرانیان جهان
استفاده از مخاط حلزون براي توليد چسب جراحي مايع
دوشنبه 9 مرداد 1396 - 1:10:04 PM
ايسنا
سرزمين ايرانيان- اگرچه استفاده از چسب در پيوند مجدد دو طرف بافت زخم يا محل برش در جراحي به چند دهه قبل برمي‌گردد، اما با توجه به ماهيت شيميايي چسب‌هاي پزشکي موجود، استفاده از آنها براي پيوند اعضاي دروني بدن احتمال عفونت و تحريک سيستم ايمني را به شدت افزايش مي‌دهد.

چسب انعطاف‌پذير جديد مي‌تواند در پيوند مجدد محل برش در جراحي اعضاي بدن حتي در صورت خيس يا مرطوب بودن محل عمل کند و مهمترين ويژگي اين چسب عدم آزادسازي سموم در بدن است.

محققان با سنتز و آزمايش ترشحات موکوزي ليسه يا حلزون بدون صدف دريافتند که وجود پروتئين‌هاي با بار مثبت در اين ترشحات سبب چسبيدن اين جانور به همه سطوح مي‌شود.

آنها با آگاهي از اين راز طبيعي موفق به ساخت نوعي ژل بر پايه آب و  با مولکول‌هاي با بار مثبت شدند که نيروي چسبناک قدرتمندي هنگام برخورد با سلول‌هاي با بار منفي بدن پيدا مي‌کند.

پروفسور دونالد اينگبر، متخصص بيولوژي عروق از دانشکده پزشکي هاروارد عنوان کرد: خوشبختانه طبيعت براي اين مشکل مشترک راه‌حل هوشمندانه‌اي يافته است که براي کشف پديده‌هايي نظير اين اکتشاف بايد نحوه نگرش ما به رفتار جانوران متمايز شود.

وي در ادامه افزود: دانستن اين نکته که گام اصلي در رسيدن به يک دستاورد بزرگ در علم پزشکي و جراحي از مطالعه يک جانور بي‌آزار و به ظاهر کم اهميت بدست آمده براي همه ما شگفت‌انگيز است.

محققان با آزمايش چسب جديد در اندام‌هاي مختلف خوک مثل پوست خيس و خشک، بافت غضروف، بافت شريان‌ها، بافت قلب و بافت کبد دريافتند که عملکرد اين چسب در نوع خود بي‌نظير است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4923/استفاده-از-مخاط-حلزون-براي-توليد-چسب-جراحي-مايع
بستن   چاپ