ایرانیان جهان
ساخت ابرخازني بر پايه نانولوله‌هاي کربني در کشور
يکشنبه 8 مرداد 1396 - 1:56:30 PM
ايسنا
سرزمين ايرانيان- دکتر ليلا فکري‌اول، پژوهشگر پسادکتري فيزيک اين واحد در رابطه با پژوهش خود، گفت: با رشد جمعيت، مصرف بيش از پيش انرژي و محدود بودن منابع نفتي، نياز به منابع ديگر انرژي براي جايگزين شدن احساس مي‌شود. اخيرا تلاش‌­هاي قابل توجهي در زمينه تحقيق و توسعه انرژي کارآمدتر بر روي دستگاه­‌ها و سيستم‌هاي ذخيره‌سازي انجام شده است.

وي ادامه داد: يکي از روش‌هاي ذخيره­‌سازي، دستگاه ابرخازن است که با عنوان خازن‌هاي الکتروشيميايي يا فراخازني شناخته شده‌اند. ابرخازن‌ها را مي‌توان در انواع برنامه‌هاي کاربردي در ذخيره‌سازي انرژي به طور مستقل و يا به صورت ترکيبي با باتري‌­ها يا سلول‌­هاي سوختي به کار برد.

فکري‌اول با بيان اينکه مزيت‌هاي اصلي ابرخازن­‌ها را مي­‌توان تعداد دفعات شارژ و دشارژ، ظرفيت ذخيره‌سازي بالاي انرژي و بازه‌هاي گرمايي عملکرد وسيع دانست، تصريح کرد: تفاوت عمده ابر خازن‌ها و باتري­‌ها در مدت زمان شارژ شدن و همچنين تکرار آن است که تحت مکانيزم جابجايي بار صورت مي‌گيرد.

وي ادامه داد: به­ خاطر جابجايي سريع بار­ها، ابرخازن‌ها مي‌توانند در مدت چند ثانيه کاملاً شارژ شوند و همچنين فعل و انفعالات الکترواستاتيکي کاملاً معکوس‌پذير هستند. بنابراين ابرخازن­‌ها قابليت تکرار (شارژ شدن مجدد براي دفعات زياد) خوبي دارند که اين خود باعث مي­‌شود طول عمر آن‌ها زياد شود.

اين محقق گفت: ابرخازن‌ها در حال حاضر در ارتباطات بي‌سيم قابل حمل، منابع تغذيه صنعتي، ذخيره‌سازي انرژي با راندمان بالا براي وسايل نقليه الکتريکي و وسايل نقليه الکتريکي هيبريدي استفاده مي‌شود.

به گفته فکري‌اول، از آنجايي که ابر خازن‌ها گران هستند، بايد بتوان آنها را ارزان توليد کرد، بنابراين هم بايد از مواد ارزان‌قيمت استفاده کرد و هم بايد با روش­‌هاي ساخت ارزان آنها را توليد کرد.

وي افزود: در اين پروژه سعي شده است با استفاده از کاغذ معمولي و نانو مواد مختلف يک ابرخازن کاغذي ساخته شود که هم ارزان قيمت و هم سازگار با محيط زيست است. چنين پروژ­ه‌ه­ايي با اين مشخصات و ويژگي براي اولين بار در خاورميانه صورت مي‌­گيرد و داراي اهميت بسيار بالايي در صنايع مختلف است.

بر اساس اعلام روابط عمومي واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي، اين پروژه با استاد راهنمايي دکتر محمود قرآن‌نويس، رئيس مرکز تحقيقات فيزيک پلاسما انجام گرفته است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4916/ساخت-ابرخازني-بر-پايه-نانولوله‌هاي-کربني-در-کشور
بستن   چاپ