ایرانیان جهان
مذاکرات با تلگرام نتيجه داد/ سرورها به ايران منتقل شد
يکشنبه 8 مرداد 1396 - 1:43:03 PM
مهر
سرزمين ايرانيان- محمود واعظي در حاشيه مراسم افتتاح پارک تخصصي فناوري اطلاعات و ارتباطات در پاسخ به اين سوال مبني بر تاييد موضوع نصب شبکه هاي تحويل محتوا (CDN) از سوي تلگرام در ايران گفت: بله اين موضوع درست است و زماني که سرور وجود نداشته باشد CDN روي آن نصب نمي شود.

وي گفت: کار بزرگي انجام شده است به نحوي که براي کانال هاي پرظرفيت و کانال هايي که مراجعه زيادي دارد، تلگرام سرور خود را به ايران آورده است و روي آن CDN نصب کرده است.

وزير ارتباطات توضيح داد: هم اکنون کار در حال انجام است و اين شروع يک کار بزرگ است و من فکر مي کنم بايد اجازه دهيم همين سياست که بين ما و مدير تلگرام توافق شده است پيش برود.

واعظي تصريح کرد: ما گام به گام در اين زمينه پيش مي رويم و اميدواريم همانطور که وعده کرديم انتقال سرورهاي تلگرام به ايران نتيجه برسد.

وي با تاکيد بر اينکه مذاکرات با اين شبکه پيام رسان نتيجه داده است و موضوع، يکطرفه نيست خاطرنشان کرد: اينکه تلگرام در ايران در حال نصب CDN است نتيجه توافقات ما و تلگرام است.

موبايل بانکينگ تا شهريور ماه نهايي مي شود

وزير ارتباطات در پاسخ به سوال ديگر در مورد آخرين وضعيت اجراي پروژه پرداخت از طريق موبايل (موبايل بانکينگ) و مذاکره با بانک مرکزي براي اجراي اين طرح گفت: در گذشته مذاکراتي با بانک مرکزي داشتيم و نگراني هاي امنيتي در مورد اجراي پروژه پرداخت از طريق موبايل وجود داشت اما امروز با توجه به اجراي دولت الکترونيک نيازمند راه اندازي موبايل بانکينگ و موبايل پيمنت هستيم.

وي ادامه داد: تا پايان دولت فاز اول دولت الکترونيک را راه اندازي مي کنيم و هم اکنون بيش از 200 خدمت از طريق دستگاه هاي اجرايي به صورت الکترونيک مي توانند به مردم سرويس دهند به همين دليل ما در جلسه اي که روز پنجشنبه با رئيس بانک مرکزي داشتيم قرار بر اين شد که برخي از سيستم هاي موبايل پيمنت را که نهايي شده اجرايي کنيم.

واعظي گفت: در همين حال قرار است مابقي سيستم هاي اين پروژه نيز تا شهريور ماه نهايي و موبايل بانکينگ در کشور اجرايي شود.

اولين اپراتور بخش خصوصي پست تعيين شد

وزير ارتباطات همچنين درباره آخرين وضعيت مناقصه انتخاب اپراتور بخش خصوصي پست گفت: پاکات اوليه مناقصه و نيز پاکات دوم اين مناقصه باز شده است و يک برنده داشتيم که اين برنده را تا آخر اين هفته نهايي کرده و اعلام مي کنيم.

رتبه فناوري اطلاعات و ارتباطات ايران در جهان به 98 رسيد

وزير ارتباطات با اشاره به حرکت هاي مثبت در جهت توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات با توجه به ميزان فارغ التحصيلان اين حوزه  گفت: پتانسيل هاي خوبي در کشور وجود دارد و تاکنون بالغ بر 130 هزار اپليکيشن توسط جوانان ايراني طراحي و توليد شده است که بخشي از آنها صادر مي شود.

وي ادامه داد: پيش بيني ما اين است که به سرعت در اين حوزه در منطقه و بين الملل فعال شويم و هم اکنون نيز در بخش توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات رتبه ايران در سه سال گذشته از 118 به 98 ارتقا يافته است.

مجوز کريدور ICT صادر شد

واعظي همچنين از دريافت مجوز ايجاد کريدور فناوري اطلاعات و ارتباطات از سوي شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري (شوراي عتف) خبر داد و گفت:  پارک تخصصي ICT که امروز راه اندازي شده است بخشي از کريدور فناوري اطلاعات و ارتباطات است که مي تواند به ساماندهي انواع و اقسام فعاليت هاي دانش بنيان در اين حوزه منتج شود.

وي با بيان اينکه امروز 10 شرکت برتر دنيا در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات فعاليت مي کنند، خاطرنشان کرد: رويکرد ما نيز بايد با توجه به پتانسيل هاي موجود در کشور از جمله نخبگان و جوانان و وجود مراکز علمي تحقيقاتي و دانشگاهي رسيدن به جايگاه هاي بالا در اين بخش باشد.

واعظي با بيان اينکه هم اکنون 5 کريدور در کشور فعال است، گفت: يکي از اين کريدورها مربوط به کريدور فناروري اطلاعات و ارتباطات است که از تهران آغاز شده و تا استان البرز ادامه دارد.

وي اضافه کرد: به اين معني که انواع فعاليت ها را از مرکز مخابراتي رودهن و پارک پرديس آغاز کرده ايم و پس از آن در پژوهشگاه  فناوري اطلاعات، پژوهشگاه فضايي در تهران و پس از آن در پژوهشگاه سامانه هاي حمل و نقل فضايي و پارک تخصصي ICT در اتوبان کرج و در نهايت در مرکز فضايي ماهدشت و منطقه ويژه اقتصادي پيام در مهرشهر کرج خواهيم داشت.

وزير ارتباطات گفت: شهرک تخصصي و بين المللي فناوري اطلاعات و ارتباطات در مجموعه منطقه ويژه اقتصادي پيام دو سال است که در حال شکل گيري است و براي آن از مشاوران سنگاپوري کمک گرفته ايم. اميد مي رود با راه اندازي اين مجموعه ها و بهره مندي از پتانسيل منطقه ويژه اقتصادي شاهد فعاليت شرکت هاي دانش بنيان و استارت آپ ها در اين حوزه باشيم و پس از آن اين شرکت ها به سرعت وارد تعاملات بين المللي شوند.

در اين مراسم سند راهبردي پارک تخصصي فناوري اطلاعات و ارتباطات به امضاي محمود واعظي رسيد و مجوز اين پارک از سوي وزير علوم به برات قنبري نماينده وزارت ارتباطات اعطا شد. همچنين حدود 10 شرکت دانش بنيان براي استقرار در اين پارک تخصصي مجوز دريافت کردند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4911/مذاکرات-با-تلگرام-نتيجه-داد--سرورها-به-ايران-منتقل-شد
بستن   چاپ