ایرانیان جهان
محققان در يک قدمي توليد چسب زخم هاي داخل بدن
شنبه 7 مرداد 1396 - 9:44:07 AM
مهر
سرزمين ايرانيان- به زودي پزشکان مي توانند زخم و بريدگي هاي بدن انسان را با چسب بهم بچسبانند! اين چسب بيولوژيکي با الهام از مايع چسبنده مترشح از حلزون  ساخته شده است. هنگاميکه حلزون ها حرکت مي کنند، پشت سر آنان ردي مايع به جا مي ماند که قابليت بهم چسباندن سطوح مرطوب را دارد.

محققان انسيستو وايس در دانشگاه هاروارد اين چسب را ساخته اند. آنها در آزمايش هاي خود از اين چسب براي ترميم قلب تپنده يک خوک استفاده کردند. همچنين محققان با استفاده از اين چسب خونريزي کبد موش را نيز متوقف کردند.

اين تحقيق بخشي از تلاش براي ساخت نوعي چسب مخصوص بافت هاي بدن موجودات است که بتوان به طور ايمن و موثر زخم ها و سوراخ هاي دروني بدن انسان پس جراحي و موارد ديگر را از بين ببرد.  در هرحال اين چسب را مي توان در محيط هاي مرطوب به کاربرد و علاوه برآن براي سلول هاي بدن انسان نيز سمي نيست.  

اين چسب با الهام از مايعي ترشح شده از حلزون  ساخته شده است و دو بخش کليدي است: چسبي که سطوح را بهم مي چسباند که با نوعي ژل انعطاف پذير ترکيب شده است.

محققان در اصل از مولکول هاي موجود در اين مايع استفاده نکردند. بلکه آنها از نوع بافت اتصالي که از دم موش جدا شده، ترکيبي در پوسته ميگو و دو مولکول مصنوعي براي ساخت چسب استفاده کردند.

سپس آنها اين مواد را با نوعي هيدروژل ترکيب کردند. به اين ترتيب چند نوع چسب سخت ساختند. اين چسب ها حتي روي سطح خون آلود طي چند دقيقه خشک مي شدند و قابليت تحمل فشار ضربان قلب را داشتند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4910/محققان-در-يک-قدمي-توليد-چسب-زخم-هاي-داخل-بدن
بستن   چاپ