ایرانیان جهان
توليد کاغذ معدني از سنگ‌هاي کربنات/راه‌اندازي اولين پايلوت کارخانه مس و روي اکسيدي و سولفيدي
شنبه 7 مرداد 1396 - 9:32:50 AM
ايسنا

سرزمين ايرانيان- مهندس مهدي ذاکري با بيان اينکه حدود يک سال از دريافت مجوز پژوهشکده فرآوري مواد معدني مي‌گذرد، اظهار کرد: طرح راه‌اندازي اولين پايلوت کارخانه مس و روي اکسيدي و سولفيدي بر مبناي ملاحظات زيست محيطي را در دستور کار قرار داده‌ايم.

سرپرست پژوهشکده فرآوري مواد معدني با اشاره به اينکه اين طرح براي اولين بار در ايران اجرا مي‌شود، افزود: اين طرح در نيمه راه قرار دارد که در صورت به ثمر رسيدن مي تواند مشکل زيست محيطي "روي" را رفع کند.

وي ادامه داد: نامه تاييديه دولت را نيز در اختيار داريم و براي تامين منابع به سازمان برنامه معرفي شده‌ايم که منتظر جلسه دفاع هستيم. اميدواريم طي 6 ماهه دوم اجراي اين طرح کليد بخورد.

ذاکري تصريح کرد: البته شرکت ملي مس به لحاظ سخت‌افزاري اعلام حمايت کرده و کارهاي پايه شروع شده است.

سرپرست پژوهشکده فرآوري مواد معدني به طرح توليد پايلوت کاغذ معدني از سنگ‌هاي کربنات نيز اشاره کرد و گفت: اين طرح يک طرح خود کارفرمايي است  که به صورت پايلوت توليد شده و گزارش آن را به دولت نيز فرستاده‌ايم.

وي با بيان اينکه در صورت کمک صندوق توسعه، راه‌اندازي صنعتي اين خط آغاز مي‌شود، اظهار کرد: توليد کاغذ معدني از سنگ‌هاي کربنات بحث جديدي نيست ولي مساله اينجا بود که شرکت‌هاي خارجي از جمله چيني‌ها زماني که ميخواستند کارخانه را تجهيز کنند عملکرد قابل قبولي نداشتند.

ذاکري افزود: دولت براي اشتغالزايي مناطق به خصوص مناطق محروم، قصد دارد کارخانه‌هاي کوچک در اين حوزه تاسيس کند و در صورت مقاومت بازار کاغذ، بازار بسته‌بندي مناطق را پوشش دهد که جايگزين بسته‌بندي‌هاي معمول است.

سرپرست پژوهشکده فرآوري مواد معدني با بيان اينکه يکي از مزاياي طرح توليد کاغذ معدني از سنگ‌هاي کربنات عدم نياز به آب براي توليد است، تصريح کرد: با هزينه خودمان اين محصول را به صورت پايلوت انجام داديم و براي دولت فرستاديم. بنابراين است که در مرحله اول به عنوان "بسته‌بندي" در مناطق محروم مورد استفاه قرار گيرد و جايگزين بسته بندي‌هاي معمول شود.

وي همچنين به طرح ديگر اين پژوهشکده اشاره کرد و گفت: طرح ديگر پژوهشکده فرآوري مواد معدني، دستيابي به دانش فني طراحي کارخانجات مس در کشور بوده که از طرح‌هاي پايه و کلان است.

ذاکري افزود: براي اجراي اين طرح موافقت مديران دولتي را گرفته‌ايم که در پروسه تصويب است و در صورت اتمام طرح، اثربخشي زيادي در معدن خواهد داشت.

سرپرست پژوهشکده فرآوري مواد معدني با بيان اينکه برنامه ششم توسعه کشور بر مبناي معدن و نفت نوشته شده است، ادامه داد: جلوگيري از خام فروشي معادن يکي از موارد مورد نياز کشور و دولت است که با فرآوري معادن مي‌توان در اين راستا حرکت و ارزش‌افزوده و اشتغال زيادي را ايجاد کرد.

وي در پايان اظهار کرد: همچنين بحث گسترش مرزهاي دانش ديگر سياست پژوهشکده است که تاکنون در کشور چندان به سراغ اين موضوع نرفته‌ايم.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4906/توليد-کاغذ-معدني-از-سنگ‌هاي-کربنات-راه‌اندازي-اولين-پايلوت-کارخانه-مس-و-روي-اکسيدي-و-سولفيدي
بستن   چاپ