ایرانیان جهان
توليد آسفالت خودترميم شونده با فناوري نانو
شنبه 7 مرداد 1396 - 9:28:15 AM
ايرنا
سرزمين ايرانيان- محققان دانشگاه ملي علم و فناوري MISIS موفق به توليد آسفالت خود ترميم شونده شدند؛ اين آسفالت قادر است ترک‌ها را حذف کند و درصورت بروز مشکل ساختاري، بعد از چند ساعت يا حداکثر يک هفته ترميم شود. توسعه‌دهندگان اين فناوري معتقدند که اين آسفالت مي‌تواند هزينه نگهداري جاده‌ها را تا سه برابر کاهش دهد. اين فناوري توسط مجمع حمل و نقل بين‌المللي (ITA) تأييد شده ‌است و به ‌عنوان اولين راهکار بين‌المللي اين مجمع شناخته مي‌شود.
اين فناوري ‌جديد موجب صرفه‌جويي در وقت شده و مي توان سطح جاده‌ها را با استفاده از آن و بدون اينکه ترافيک جاده‌اي ايجاد شود، مرمت کرد. در اين پروژه از خاصيت حساسيت القايي بالاي نانولوله‌هاي کربني چندجداره استفاده شده‌ است. اين ماده هزينه‌هاي توليد را چندان افزايش نمي دهد، به طوري که براي 50 کيلوگرم قير طبيعي تنها 17 گرم نانولوله‌ کربني نياز است. اين مقدار قير براي ايجاد يک تن آسفالت کافي است.
يک دستگاه ماکرويوو ويژه روي ابزار توليد آسفالت قرار داده شده‌ است که مي‌تواند نانولوله‌هاي کربني را حرارت داده و فعال کند. با اين کار نانولوله‌ها مي‌توانند ترک‌هاي سطح را ترميم کنند.
در حال حاضر دانشگاه‌ها و شرکت‌هاي مختلفي از چين و هلند فناوري‌ مشابهي براي ترميم آسفالت به وسيله الياف فلزي استفاده مي کنند.
با اين حال، روشي که اين گروه تحقيقاتي ارائه کرده‌اند از نظر کارايي بسيار بالا است و مي‌توان آن را به راحتي مورد استفاده قرار داد؛ چرا که تنها بخش کوچکي از قير حرارت داده مي‌شود و برخلاف آسفالت حاوي الياف فلزي نياز به تغيير دادن ترکيب کامپوزيتي آسفالت نيست.
اين آسفالت قرار است در سازه‌هاي مورد استفاده در جام‌جهاني 2018 روسيه به کار گرفته شود.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/4904/توليد-آسفالت-خودترميم-شونده-با-فناوري-نانو
بستن   چاپ