ایرانیان جهان
کنکاش ويژگي جديد الکترون با همکاري محقق ايراني
چهارشنبه 4 مرداد 1396 - 1:53:37 PM
ايسنا
سرزمين ايرانيان- در حالي که ويژگي‌هاي بار الکترون تا حد زيادي در فناوري‌هاي روز مانند فرستنده‌ها و مموري‌ها کاربرد دارند، جنبه جديدي از اين ذره زيراتمي تا به حال بررسي نشده بود.

اين ويژگي ، پتانسيل تحقق ساخت گروه جديدي از فناوري‌ها موسوم به "ولي ترونيک" (valleytronics) خواهد داشت که شبيه ابزارهاي الکترونيکي و اسپينترونيکي خواهد بود.

اين مشخصه جديد الکترون، ناشي از اين واقعيت است که الکترون‌ها در يک بلور موقعيت‌هاي مختلفي اشغال مي‌کنند که اين موقعيت ها از لحاظ مکانيک کوانتومي منحصربه‌فرد هستند.

فيزيکدانان کالج سيتي در نيوريورک به رهبري "وينود منون" (Vinod Menon) نشان داده‌اند چگونه مي‌توان ويژگي "دره" (valley) را با استفاده از نور و با قرار دادن نيمه‌رساناهاي دوبعدي در يک ساختار شکارکننده نور موسوم به "ميکروکاواک" (microcavity) تغيير داد. اين عمل موجب ظهور شبه‌ذرات نيمي نور نيمي ماده شد که مشخصه منحصربه‌فرد ويژگي "دره" را دارند.

محققان سپس اين شبه‌ذرات را با استفاده از ليزر و از لحاظ نوري کنترل کردند تا به الکترون‌هايي دسترسي پيدا کنند که "دره" خاصي را اشغال مي‌کنند.

جزئيات اين دستاورد علمي در مجله Nature Photonics  منتشر شد و گامي مهم به سوي تحقق ساخت ابزارهاي "ولي‌ترونيک" جهت ايجاد گيت‌هاي منطقي خواهد بود.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4901/کنکاش-ويژگي-جديد-الکترون-با-همکاري-محقق-ايراني
بستن   چاپ