ایرانیان جهان
توليد «نانو رنگ» ضدباکتري از بذر گل هميشه‌بهار/عرضه آجر سبز آب‌گريز
چهارشنبه 4 مرداد 1396 - 1:45:30 PM
ايسنا

سرزمين ايرانيان- يوسف امراللهي، مجري طرح اظهار کرد: نانو رنگ‌هاي تصفيه کننده هوا قبلا توسط يکي از شرکت‌هاي آلماني توليد شده بود و ما در اين مطالعات با ارتقا اين محصول اقدام به توليد نانو رنگ‌هايي کرديم که به 3 ويژگي را به طور همزمان دارد.

وي يکي از خواص نانو رنگ‌هاي توليد شده را خاصيت فتوکاتاليستي (خود تميزشوندگي) آن دانست و خاطر نشان کرد: در نمونه‌هاي خارجي با استفاده از نور خورشيد نانو ذرات "تيتانيم" فعال مي‌شود و با فعال شدن اين نانو ذرات، خاصيت خود تميزشوندگي رنگ نيز فعال خواهد شد.

يوسفي ادامه داد: در نمونه رنگ‌ فتوکاتاليستي توليد شده در کشور خاصيت فتوکاتاليستي با استفاده از نور خورشيد فعال مي‌شود و به اين ترتيب اين خاصيت خود تميزشوندگي در اتاق هم ايجاد خواهد شد.

مجري طرح تصفيه هوا را از ديگر ويژگي‌هاي اين نانو رنگ نام برد و يادآور شد: اين پوشش قادر است جيوه و سرب معلق در هوا را جذب و تجزيه کند.

وي ادامه داد: سومين خاصيت اين نانو پوشش، آنتي باکتريال بودن آن است؛ به اين معني که 4 نوع باکتري شناسايي شده در ساختمان‌ها با نشستن بر روي اين پوشش از بين مي‌روند.

يوسفي پايه اصلي اين پوشش را نانو ذرات کلوئيدي نقره دانست و يادآور شد: نانو ذرات نقره به دليلي ايجاد سميت، آلودگي‌هاي زيست محيطي زيادي را به همراه دارد؛ ولي در اين پروژه تحقيقاتي ما با استفاده از يک نوع گياه آن را سنتز کرديم.

وي ادامه داد: در اين تحقيقات از بذر «گل هميشه بهار» براي سنتز نانو ذرات کلوئيدي نقره بهره برديم و از اين رو حتي از اين ماده مي‌توان براي آنتي باکتريال کردن نوشيدني‌ها استفاده کرد.

وي، «آجر آب گريز» را از ديگر دستاوردهاي شرکت مستقر در پارک علم و فناوري فارس دانست و گفت: با استفاده از نانو ذرات بر روي سطح و داخل آجرها، مصالح آب گريزي را توليد کرديم که مانع از نفوذ آب به ديوارهاي داخل ساختمان خواهد شد.

اين محقق با اشاره به شرايط رطوبتي شهرهاي شمالي کشور، خاطر نشان کرد: استفاده از اين آجر مانع از نفوذ رطوبت به ديوارها خواهد شد.

مجري طرح با بيان اينکه در اين آجر نانو ذرات ارگانو سيلان استفاده شده است، گفت: ارگانو سيلان‌ها به عنوان سبزترين ساختارهايي هستند که در دنيا توليد مي‌شوند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4899/توليد-«نانو-رنگ»-ضدباکتري-از-بذر-گل-هميشه‌بهار-عرضه-آجر-سبز-آب‌گريز
بستن   چاپ