ایرانیان جهان
تحولي نوين در معماري با پوشش‌هاي رنگي نانو
چهارشنبه 4 مرداد 1396 - 1:40:24 PM
ايسنا
سرزمين ايرانيان- از اين سلول‌هاي خورشيدي جديد مي‌توان به عنوان يک انتخاب جذاب براي محوطه سازي شهري استفاده کرد.

توفال خورشيدي که همچنين توفال فتوولتائيک ناميده مي‌شوند، سلول‌هاي خورشيدي طراحي شده ايي هستند که شبيه تخته سنگ معمولي يا لايه‌هاي قيروگوني به نظر مي‌رسند.

اين اختراع جديد شامل يک پوشش نانوفوتوني موسوم به "فناوري بازتاب دهنده زيبايي‌شناسي انتخابي" (Selectively Modulated Aesthetic Reflector Technology) يا SMART است.

محققان اين موسسه اظهار کردند: زيبايي اين اختراع اين است که با ترکيب رنگ‌ها يا نورها بتوان رنگ‌هاي مختلف ايجاد کرد.

مخترعان در اين پژوهش با موفقيت توانستند پوشش‌هاي نانوفوتونيک را براي ايجاد پوشش‌هاي رنگي مختلف در ماژول‌هاي خورشيدي ترکيب کنند.

نانو فوتونيک به معني مطالعه "پخش نور و تشخيص نور"(Light emitting and Light sensing) در مقياس نانو است. کنترل حرکت الکترون‌ها به وسيله کريستال‌هاي نيمه هادي، راه را براي فناوري‌هاي جديدي باز کرده و درسايه اين فناوري‌ها، زندگي براي نسل‌هاي آينده بسيار راحت خواهد شد.

مشکل اغلب پوشش‌ها اين است که حتي کارآمدترين فناوري‌هايي که بر روي سطوح افقي مثل پشت بام‌ها نصب مي‌شوند، داراي رنگ‌هاي محدودي مانند آبي يا سياه هستند که بيشتر نور را جذب کرده يا رنگ‌هاي ديگري که بيشتر نور را منعکس مي‌کنند و اجازه رسيدن آن به سلول‌هاي خورشيدي را نمي‌دهند.

همين امر سبب شده است تا طراحان و معماران علاقه زيادي به استفاده از اين پوشش‌ها نداشته باشند.

اما اين پوشش هوشمند جديد فقط يک طول موج انتخابي از نور را منعکس کرده که به سلول‌هاي زيرين آن اجازه مي‌دهد تا با کارايي 60 تا 80 درصدي کار کنند.

آنها همچنين مي‌توانند در مناطق عمودي ساختمان‌ها نيز مورد استفاده قرار گيرند.

اين خاصيت آنها باعث مي‌شود تا به گزينه مناسبي براي استفاده طراحان در پروژه‌هاي مختلف تبديل شوند.

"دکتر آلدرين آنتوني" و "آنيشکومار سومان " که مخترعان اين فناوري هستند، بر اين باورند که فناوري جديد آنها مي‌تواند تحولي نوين در معماري ايجاد کند.

يکي ديگر از مزيت هاي اين تکنولوژي، دوام آن است به طوري که دکتر آنتوني 25 سال خدمات آن را تضمين مي‌کند.

دکتر آنتوني اظهار کرد: از آنجايي که اين پوشش قيمت بسيار زيادي دارد، نمي‌توان از آن به صورت گسترده استفاده کرد و تنها مختص طبقات خاصي از اجتماع است.

مخترعان اين فناوري در حال حاضر مايل به همکاري با شرکت‌هاي توليد شيشه بوده و مايلند اين فناوري جديد را به جاي استفاده در سطح بين‌المللي در سطح محلي مورد استفاده قرار دهند.

دکتر آنتوني اميدوار است که دولت و رسانه‌ها آنها را در اين زمينه حمايت کنند.

اين اختراع با حمايت مالي وزارت انرژي‌هاي نو و تجديدپذير هندوستان (MNRE) امکانپذير شده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4898/تحولي-نوين-در-معماري-با-پوشش‌هاي-رنگي-نانو
بستن   چاپ