ایرانیان جهان
توليد کيت تشخيص سريع اختلالات کروموزومي توسط محققان کشور
چهارشنبه 4 مرداد 1396 - 1:25:19 PM
مهر
سرزمين ايرانيان- دکتر يونس قاسمي گفت: دانشجويان دکتري بيوتکنولوژي پزشکي دانشکده علوم و فناوري هاي نوين پزشکي شيراز، موفق به توليد کيت تشخيص سريع اختلالات کروموزومي در حوزه ژنتيک پزشکي شدند.

وي با اشاره به اجراي پروژه هاي تحقيقاتي متنوع در حوزه فناوري هاي نوين دنيا در دانشگاه علوم پزشکي شيراز، افزود: درصد بالايي از مقالات ارائه شده در اين دانشکده، در زمينه هاي کاربردي است.

قاسمي ادامه داد: با توجه به پيشرفت هاي اخير در حوزه فناوري هاي زيستي و توسعه روزافزون آزمايش هاي ژنتيکي، پايان نامه «محمدرضا ميري» و «جميله صابرزاده»، با هدف تهيه کيت هاي تشخيص سريع اختلالات کروموزومي شايع در ايران طراحي و مصوب شد.

دکتر مجيد فردايي که راهنمايي اين پايان نامه را بر عهده داشته است نيز در اين باره گفت: با بررسي ها، مطالعات و تجارب به دست آمده، لزوم توليد کيت تشخيصي با هدف تشخيص سريع و دقيق پيش از تولد اختلالات کروموزومي شامل سندروم داون (تريزومي 21)، سندروم ادوارد ( تريزومي 18)، سندروم پاتو ( تريزومي 13) و اختلالات تعدادي کروموزوم هاي جنسي مانند سندروم ترنر، کلاين فلتر و موارد ديگر احساس شد و در اين راستا پروپوزال مربوطه به عنواني پايان نامه دانشجويي تصويب و طي سه سال و نيم، اين طرح تحقيقاتي به نتيجه رسيد.

عضو هيات علمي گروه ژنتيک دانشگاه علوم پزشکي شيراز، افزود: اين کيت پس از توليد آزمايشگاهي، با توجه به تکنولوژي بالاي به کار رفته در آن و با حمايت مرکز رشد بيوتکنولوژي، موفق به دريافت عنوان محصول دانش بنيان از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري شد.

فردايي ادامه داد: اين کيت تشخيصي، قدرت رقابت با بهترين کيت هاي مشابه خارجي را دارد و با انجام تست هاي انجام شده بر روي بيش از 300 نمونه باليني، حاصل کار موفقيت آميز است.

وي يادآور شد: با حمايت و پيگيري مي توان امکان توليد انبوه اين محصول را داشت و از خريد اين کيت تشخيصي از ساير کشورها بي نياز شويم.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4893/توليد-کيت-تشخيص-سريع-اختلالات-کروموزومي-توسط-محققان-کشور
بستن   چاپ