ایرانیان جهان
توليد "نانو اليافي" براي رهايش تدريجي داروي ضدسرطان/تصفيه آب با خورشيد
يکشنبه 1 مرداد 1396 - 1:25:43 PM
ايسنا

سرزمين ايرانيان- دکتر رؤيا صدقي، با اشاره به توليد نانوالياف حامل دارو در دانشگاه شهيد بهشتي، گفت: اين نانوالياف توخالي به گونه‌اي طراحي و ساخته شده است که دارو در داخل آن کپسوله شده و بعد از اعمال بر روي محل به تدريج دارو را رهاسازي مي‌کند.

وي، جنس اين الياف را پليمرهاي زيست تخريب‌پذير دانست و اظهار کرد: داروها آب‌گريز هستند و زماني که در بدن قرار مي‌گيرند، توسط ماکروفاژها (سيستم ايمني بدن) به سرعت هضم مي‌شوند، براي رفع اين مشکل نانوالياف حاوي دارو را توليد کرديم.

صدقي اين نانوالياف را حاوي داروهاي ضد سرطان و باکتري ذکر کرد و ادامه داد: تست‌هاي آزمايشگاهي ما نشان داد که اين نانو الياف اثرات مثبتي بر روي سلول‌هاي سرطاني و به ويژه باکتري‌هاي مقاوم دارد.

مجري طرح با اشاره به آمارهاي بالا در زمينه مرگ وميرهاي بيمارستاني به دليل اثرات باکتري‌ها، خاطرنشان کرد: اين نانوالياف به صورت ورقه‌هايي توليد شده است که با قرار گرفتن بر روي زخم مي‌تواند رهاسازي تدريجي دارو را در باکتري‌هاي موجود در آن از بين ببرد.

وي توليد نانوکامپوزيت را براي تشخيص مقدار آلايندگي آب از ديگر دستاوردهاي تحقيقاتي خود در دانشگاه شهيد بهشتي نام برد و اظهار کرد: اين محصول نانوکيت تشخيص ميزان آلايندگي آب به‌ويژه آلايندگي‌هاي فلزات سنگين است که مي‌تواند مقادير کم آلايندگي را در محيط‌ آبي تشخيص دهد.

صدقي با تاکيد بر اينکه در اين محصول نيز از نانو کامپوزيت‌ها استفاده شده است، افزود: در صورتي که مقدار کمي از عنصر فلزي موجب آلودگي آب شود با روش‌هاي مرسوم قادر به اندازه‌گيري و تشخيص آن نيستيم؛ ولي با استفاده از اين کيت مي‌توان حتي مقادير کمي از آلودگي را اندازه‌گيري کرد.

اين محقق دانشگاه شهيد بهشتي در اين باره توضيح داد: زماني که نمونه آب بر روي کيت توليدشده قرار مي‌گيرد، برخي از عناصر را در خود جذب مي‌کند که اين امر موجب افزايش غلظت آب مي‌شود، در اين صورت امکان اندازه‌گيري آلايندگي آب حتي به ميزان اندک فراهم خواهد شد.

وي همچنين از  ارائه راهکارهايي براي تصفيه آب‌هاي آلوده خبر داد و يادآور شد: براي اين منظور نانو کامپوزيت‌هايي براي تصفيه آب‌هاي آلوده توليد کرديم.

صدقي با اشاره به ورود مواد آلاينده به فاضلاب از سوي صنايعي چون رنگرزي گفت: اين قبيل کارخانجات نياز به کاتاليزورهايي براي رفع آلودگي پساب دارند که در اکثر موارد کاتاليزورهايي که با استفاده از امواج UV (فرابنفش) استفاده مي‌شود، با مضراتي همراه است.

به گفته وي، فتوکاتاليست‌هاي توليد شده در اين تحقيقات از منبع نوري خورشيد و يا لامپ مهتابي براي تخريب آلايندگي فاضلاب استفاده مي‌شود.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4883/توليد-"نانو-اليافي"-براي-رهايش-تدريجي-داروي-ضدسرطان-تصفيه-آب-با-خورشيد
بستن   چاپ