ایرانیان جهان
وجود افرادي مثل «ميرزاخاني» در ايران محافظت ملي ايجاد مي‌کند
شنبه 31 تير 1396 - 7:41:43 AM
ايسنا

سرزمين ايرانيان- ايرج حسابي در خصوص شخصيت علمي مريم ميرزاخاني اظهار کرد: مريم ميرزاخاني از کودکي با نوه دکتر حسابي در يک مدرسه تحصيل مي‌کردند و به همين جهت ما طي مراسم مختلف يا زماني که نزد دکتر حسابي مي‌آمدند زياد او را مي‌ديديم.

وي ادامه داد: در رفت و  آمدهايي که با خانواده ميرزاخاني داشتيم، هر چه در پدر و مادر خود از نظر کمال سادگي و آرامش مي‌ديدم، در پدر و مادر مريم ميرزا خاني نيز مشاهده مي‌کردم.

رييس بنياد دکتر حسابي افزود: از همان خردسالي وقتي با مريم صحبت مي‌کرديم او طالب اين بود که کارهاي بزرگي براي ايران انجام دهد و اين مساله نشان دهنده عشقي بود که والدين او از علم و از ايران در دل او نهادند اما غصه زماني پيش مي‌آيد که اين سرمايه‌ها با بي‌توجهي از کشور خارج مي‌شوند و از دست مي‌روند.  

فرزند پروفسور حسابي گفت: ميرزاخاني در دوران مدرسه يک همکلاسي ديگر نيز داشت که اين دو براي حل مسائل رياضي نزد دکتر حسابي مي‌آمدند و پدرم مسابقاتي را بين اين دو برگزار مي‌کردند  و در اين مسابقات هر دوي اينها در يک سطح بودند و مسائل را در يک زمان مثل هم حل مي‌کردند اما آن همکلاسي در ايران ماند و با اينکه تحصيل کرد هيچ امکان رشدي پيدا نکرد؛ چرا که امکانات تحقيقاتي و علمي در اختيارش قرار ندادند و مريم ميرزاخاني رفت و به همه جا رسيد.

وي با بيان اينکه  عدم توجه به نخبگان ايراد بزرگ کشور ما است که بايد زود جبران شود افزود: در مراسم ترحيم مريم ميرزاخاني يکي از معاونان وزيران گفت که مقدار ضرري که از فرار مغزها به ايران مي‌رسد 188 برابر سرمايه‌اي است که از نفت مي‌توانيم به دست بياوريم و اين مساله واقعا تاسف‌بار است که ما اين سرمايه‌ها را به راحتي از مرزها بيرون مي‌کنيم.

مهندس ايرج حسابي افزود: در خصوص "هيتلر" مي‌گويند که هر چند وقت يک بار به يک کشور اروپايي حمله مي‌کرد ولي در طول 3 سال جرات حمله به دانمارک را نداشت؛ چرا که هر بار مي‌خواست اين کار را انجام دهد او را متهم مي‌کردند به اينکه مي‌خواهد به کشوري حمله کند که «بور» فيزيکدان شهير دانمارکي آنجا زندگي مي‌کند بنابراين هيتلر نقشه‌اي کشيد و «بور» را از دانمارک دزديد و سه شب بعد اعلام کرد که «بور» ديگر در دانمارک نيست و به اين کشور حمله کرد و دانمارک را با خاک يکسان کرد. بنابراين مي‌توان گفت وجود افرادي مثل مريم ميرزا خاني در ايران محافظت ملي ايجاد مي‌کند و واقعا تاسف‌بار است که مواظب اين سرمايه‌ها نيستيم.

حسابي تاکيد کرد: بايد به محققين و نخبگان احترام بگذاريم و به آنها اصرار و التماس کنيم تا ببينيم چقدر سرمايه براي کار تحقيفاتي و علمي نياز دارند و در اختيار آنها قرار دهيم نه اينکه براي مقدار کمي سرمايه و پول ناچار باشند دنبال مسولان دانشگاه بدوند تا بتوانند کار تحقيقي انجام دهند.

رييس بنياد دکتر حسابي در پايان گفت: مسئولان به همه نخبگان و دانشمندان خود بي‌تفاوتند و با شرايطي که ايجاد مي‌کنند اجازه مي‌دهند نخبگان به راحتي از کشور خارج شوند در حالي که اين ظلم به همه چيز اين مملکت است و اگر اين انقلاب بخواهد خود را حفظ کند بايد نخبگان خود را حفظ کند چرا که آنها نشان داده‌اند عاشق اين مملکت هستند و بايد حفظ و نگهداري شوند و عصاي دست اين نظام باشند نه اينکه فراري داده شوند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4874/وجود-افرادي-مثل-«ميرزاخاني»-در-ايران-محافظت-ملي-ايجاد-مي‌کند
بستن   چاپ