ایرانیان جهان
توسعه حسگرهاي چاپي سه بعدي براي تشخيص آلايندگي آب آشاميدني
شنبه 31 تير 1396 - 7:38:20 AM
ايسنا
سرزمين ايرانيان- اين حسگرهاي جديد مي‌تواند انسان‌ها را در برابر بيماري‌هاي ناشي از آب آشاميدني آلوده و همچنين عفونت ناشي از باکتري‌هاي خطرناکي مانند "اشريشيا کُلي" (E-coli) محافظت کند.

به گفته محققان اين پژوهش، اين حسگرها به اندازه کافي قابل اعتماد و دقيق هستند تا بدون توجه به فشار يا دماي آب بتوانند وجود آلودگي را تشخيص دهند.

اين حسگرهاي بي‌سيم به طور مستقل کار مي‌کنند، به اين معني که اگر يکي از آنها متوقف شود، تاثيري بر عملکرد کل سيستم ندارد و از آنجايکه با استفاده از چاپگرهاي سه بعدي ساخته مي‌شوند، ساخت آنها سريع، ارزان و آسان است.

"مينا هورفر" از دانشگاه "بريتيش کلمبيا" در کانادا مي گويد: اين سيستم حسگر قابل حمل قادر است به طور مداوم چند پارامتر کيفيت، مانند کدورت آب، pH، رسانايي، دما و کلر باقي مانده را اندازه‌گيري کرده و اطلاعات را به يک سيستم مرکزي بيسيم منتقل کند.

هورفر اظهار کرد: اين حسگرهاي نظارت بر کيفيت آب، بسيار ارزان قيمت بوده و مي‌توانند به طور مداوم کار کنند و در هر نقطه از سيستم توزيع آب مستقر شوند.

 وي افزود: نمونه‌هاي رايجي که در حال حاضر از آنها استفاده مي‌شود، تنها به صورت تست‌هاي دوره اي هستند که به صورت دستي انجام شده که اين امر تکرار نمونه‌برداري را محدود کرده و منجر به افزايش احتمال شيوع بيماري مي‌شود.

اين حسگرهاي جديد مي‌توانند در داخل خانه کاربر قرار گرفته و به صورت مستقيم و دقيق از آنها در برابر مصرف آب آشاميدني آلوده محافظت کنند.

اين پژوهش در مجله Sensors منتشر شده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4872/توسعه-حسگرهاي-چاپي-سه-بعدي-براي-تشخيص-آلايندگي-آب-آشاميدني
بستن   چاپ