ایرانیان جهان
طراحي سامانه پايش گرد و غبار توسط پژوهشگران دانشگاه شريف
سه شنبه 27 تير 1396 - 3:11:36 PM
ايرنا
سرزمين ايرانيان- شرکت دانش بنيان سپهر دور کاو، يکي از شرکت هاي مستقر در مرکز رشد دانشگاه صنعتي شريف که در زمينه کاربرد فناوري سنجش از دور در علوم جوي و زميني فعاليت مي‌کند، سامانه‌ ملي پايش گرد و غبار را با استفاده از داده‌هاي ماهواره‌اي طراحي و راه‌اندازي کرده است.
در اين سامانه که اولين سامانه‌ تحت وب کشور در زمينه‌ پايش غبار (با پوشش جامع و سراسري) است، با بهره‌گيري از تصاوير ماهواره‌اي مناسب و الگوريتم‌هاي اعتبارسنجي شده با داده هاي زميني، نقشه‌هاي شدت و فراواني وقوع پديده‌ ريزگردها در مقياس ملي و منطقه‌اي توليد و ارائه شده است.
سهم‌بندي کانون‌هاي داخلي و خارجي، شناسايي و تعيين موقعيت کانون‌هاي گرد و غبار در منطقه، امکان تحليل دلايل اصلي شکل‌گيري کانون‌هاي گرد و غبار، امکان تحليل الگوهاي زماني- مکاني وقوع پديده گرد و غبار و پايش تأثير اقدامات صورت گرفته براي تثبيت کانون‌هاي توليد گرد و غبار از جمله کاربردهاي بالقوه اين سامانه است.
نقشه‌هاي توليدشده در اين سامانه، شامل بررسي وضعيت شدت و فراواني گرد و غبار در مقياس ماهانه و سالانه و نقشه‌هاي رويدادمحور در کشور است. نسخه‌ اوليه اين سامانه‌، ‌اکنون به صورت دوزبانه به نشاني www.irandust.com در دسترس عموم قرار گرفته است.
سه محصول شدت غبار، تعداد روزهاي غبارآلود و رويدادهاي بزرگ مرتبط با غبار از محصولات اصلي اين سامانه است، که براي توليد خروجي‌هاي مربوط به هر سال حدود 2 هزار تصوير ماهواره‌اي دريافت و با مدل توسعه داده شده توسط محققان اين شرکت دانش بنيان پردازش شده است.
مدير فني اين طرح اظهار کرد: با استفاده از اين سامانه قادر به بررسي شدت رويدادهاي گرد و غبار با گام زماني ماهانه و از 17 سال پيش تاکنون هستيم.
احسان جليلوند خاطر نشان کرد: در نسخه اوليه ارائه شده در اين سامانه، وضعيت گرد و غبار در چهار سال اخير (2017-2014) پوشش داده شده است. اين سامانه در حال حاضر در سطح ملي ارائه شده است اما همچنين به بررسي رويدادهاي غبار منطقه اي در کشورهاي عراق، عربستان و افغانستان نيز پرداخته‌ايم و در به روزرساني بعدي سامانه تمام منطقه خاورميانه پوشش داده خواهد شد.
وي افزود: با توجه به نيازمندي هاي متنوع سازمان ها و نهادهاي مسئول در بحث مديريت و کاهش اثر گرد و غبار در کشور، امکان سفارشي سازي اين سامانه متناسب با نيازمندي‌هاي اين سازمان ها و نهادها نيز وجود دارد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/4858/طراحي-سامانه-پايش-گرد-و-غبار-توسط-پژوهشگران-دانشگاه-شريف
بستن   چاپ