ایرانیان جهان
حسگري که اطلاعات را از پوست ذخيره مي‌کند
سه شنبه 27 تير 1396 - 2:52:49 PM
ايرنا
سرزمين ايرانيان- اين حسگر جديد شباهت زيادي به يک خالکوبي طلايي روي پوست دارد و گزينه مناسبي براي نظارت پزشکي طولاني مدت بر وضعيت سلامت محسوب مي‌شود. اين حسگر به قدري سبک و راحت است که کاربران فراموش مي‌کنند در حال استفاده از آن هستند.
اغلب حسگرهاي پوشيدني شامل مجموعه‌اي از مدارهاي الکتريکي هستند که درون ماده‌اي مانند پلاستيک قرار گرفته‌اند و بايد روي پوست کاربر قرار بگيرند. مشکل اينجاست که پلاستيک معمولا جنس سختي دارد و مانع تحرک مي‌شود. اما محققان در اين حسگر جديد از ماده‌اي استفاده کرده‌اند که توسط آب شسته مي‌شود و مدارهاي الکترونيکي مستقيما روي پوست کاربر قرار مي‌گيرد. اين مدارها انعطاف کافي را براي خم شدن و همراهي با حرکات اندام کاربر دارند.
اين حسگرها از ماده‌اي موسوم به پلي وينيل الکل ساخته شده‌اند که در توليد لنزهاي چشمي و غضروف مصنوعي کاربرد دارد. محققان ابتدا با استفاده از نيروي الکتريکي نوارهايي از جنس اين ماده را باردار کردند. سپس روي نوارها را با لايه نازکي از طلا پوشاندند تا رسانش الکتريکي آن افزايش يابد. پس از طراحي و ساخت مدار موردنظر با استفاده از اين نوارها کافي است که مدار روي پوست کاربر قرار گرفته و مقداري آب روي آن اسپري شود تا پلي وينيل الکل در آب حل شده و ساختار مدار الکتريکي از جنس طلا مستقيما روي پوست کاربر قرار گيرد. اين مدار قابليت روشن کردن يک لامپ LED يا انتقال اطلاعات به کامپيوتر را دارد.
محققان براي آزمايش عملکرد اين حسگر از 20 داوطلب خواستند که به مدت يک هفته اين حسگرها را مورد استفاده قرار دهند. در اين مدت کاربران امور روزمره خود را به طور عادي انجام دادند و هيچ‌يک از داوطلبان در اين مدت دچار خارش يا تحريک پوستي نشدند. همچنين هيچ‌يک از حسگرها دچار آسيب يا اختلال عملکرد نشد.
گزارش کامل اين تحقيقات در نشريه Nature Nanotechnology منتشر شده است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/4856/حسگري-که-اطلاعات-را-از-پوست-ذخيره-مي‌کند
بستن   چاپ