ایرانیان جهان
جايگاه رياضيات کشور مرهون تلاش‌ «ميرزاخاني»هاست
دوشنبه 26 تير 1396 - 1:24:38 PM
ايسنا

سرزمين ايرانيان- دکتر محمدعلي دهقان پروفسور مريم ميرزاخاني را يکي از نخبگان عرصه رياضي در دنيا توصيف کرد و افزود: وي در زمينه هندسه به نوآوري‌هاي زيادي دست يافت که مورد تحسين جامعه علمي ايران قرار گرفت و در سال 2014 مدال فيلدز را دريافت کرد.

وي، مدال فيلدز را مهمترين جوايز جهاني در حوزه رياضي دانست و اظهار کرد: ميرزاخاني اولين زن در دنيا و اولين ايراني است که موفق به دريافت اين جايزه شد.

دهقان خاطرنشان کرد: با مدال پروفسور ميرزاخاني ايران در ميان 20 کشوري قرار گرفت که موفق به دريافت اين جايزه شده‌اند.

رييس انجمن رياضي خاطرنشان کرد: فعاليت‌هاي تحقيقاتي پروفسور ميرزاخاني و حدود 60 نفر ديگر ايراني در حوزه رياضيات در ساير کشورها و داخل کشور موجب شده تا امروز جايگاه جامعه رياضيات ايران ارتقاء يابد.

دهقان به برنامه‌هاي اين انجمن رياضي در زمينه ارتقاي جايگاه ايران در حوزه رياضيات اشاره کرد و ادامه داد: در انجمن رياضي تاکنون مجلات علمي-پژوهشي منتشر کرده‌ايم که در سطح جهاني مطرح هستند، ضمن آنکه اقدام به برگزاري مسابقات جهاني در سطح جهاني و ملي شده است.

وي با بيان اينکه چهل ويکمين دوره اين مسابقات در سال جاري برگزار خواهد شد، يادآور شد: پروفسور ميرزاخاني يکي از مدال‌آوران مسابقات رياضيات انجمن رياضي بوده است.

دهقان با تاکيد بر اينکه ميرزاخاني با اين انجمن همکاري داشته است، يادآور شد: وي يکي از اعضاي وقت شوراي اساتيد اين انجمن بوده و دکتر محموديان و کرم‌زاده را به عنوان سرپرست تيم ايراني براي حضور در مسابقات بين‌المللي همراهي مي‌کرده است.

رييس دانشگاه ولي‌عصر رفسنجان با تاکيد بر اينکه ميرزاخاني يکي از افراد همين آب و خاک و پرورش يافته اساتيد ايران است، گفت: وي براي تکميل تحصيلات خود به خارج از کشور رفت و توانست پله‌هاي ترفيع را با انتشار مقاله خود در حوزه هندسه و دريافت «جايزه فيلدز» طي کند.  

وي با اشاره به اقدامات انجمن رياضيات ايران براي ارتباط با محققان ايراني خارج از کشور، اظهار کرد: انجمن رياضيات ايران در حوزه بين‌المللي ارتباط مستمر با محققان ايراني مقيم خارج در حوزه رياضيات دارد، به گونه‌اي که تاکنون با 60 نفر از رياضيدانان برجسته ايراني مقيم خارج ارتباط داشته‌ايم که هر کدام از آنها مي‌توانند براي کشور يک «ميرزاخاني» باشند.

به گفته رييس انجمن رياضيات ايران، اين 60 محقق ايراني مقيم خارج از اعضاي هيات علمي مجله بين‌المللي اين انجمن هستند.    

دهقان در خصوص نحوه تشييع اين نابغه رياضي ايران، توضيح داد: ما با خانواده وي در تماس هستيم و احتمالا پيکر وي به ايران منتقل شود، ولي تصميم نهايي هنوز اعلام نشده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4850/جايگاه-رياضيات-کشور-مرهون-تلاش‌-«ميرزاخاني»هاست
بستن   چاپ