ایرانیان جهان
اندازه‌گيري ابعاد نانوذرات با تجهيزات پرتونگاري بومي
يکشنبه 25 تير 1396 - 1:45:45 PM
ايسنا
سرزمين ايرانيان- با توجه به پيشرفت‌هاي اخير در فناوري نانو و توليد نانوذرات با ابعاد مختلف، اندازه‌گيري و تعيين توزيع ابعاد توليدشده يک امر ضروري در اين صنعت است.

بر اين اساس محققان يکي از شرکت‌هاي دانش بنيان طراحي، ساخت و توسعه فناوري را در زمينه تجهيزات و دستگاه‌هاي آزمايشگاهي براي اندازه‌گيري ذرات نانو در دستور کار تحقيقاتي خود قرار داده‌اند. بر اين اساس توليد تجهيزات پرتونگاري و اندازه‌گيري در حوزه‌هايي چون ليزر، اپتيک، اسپکتروسکوپي، نانوتکنولوژي، پلاسما، زيست فناوري و تکنيک خلاء از اقداماتي است که براي تامين نياز اين صنايع به تجهيزات آزمايشگاهي دقيق صورت گرفته است.

طراحي و ساخت دستگاه سنجشگر ابعاد ذرات (Particle Size Analyzer) يکي از دستگاه‌هاي توليدي اين محققان است که در زمينه اندازه‌گيري ابعاد ذرات نانو کاربرد دارد.

در روش‌هاي متداول براي تعيين ابعاد نانوذرات از دستگاه‌هاي تصويربرداري TEM و SEM بهره‌گيري مي‌شود که اين روش‌ها با چالش‌هايي چون هزينه‌هاي بالا و همچنين عدم دسترسي آسان به آن مواجه هستند، اما در اين روش چالش‌هاي موجود رفع شده است.

با استفاده از پراکندگي ديناميکي نور، مي‌توان بطور تقريبي ابعاد ذرات و توزيع آنها را برآورد کرد و اين روش بر پايه پراکندگي ديناميکي نور توسط ذرات نانو معلق در مايع است.

دستگاه سنجشگر ابعاد ذرات با جمع‌آوري سيگنال‌هاي حاصل از برخورد فوتون‌هاي پراکنده و تبديل سريع آن قادر خواهد بود توزيع ابعاد نانوذرات معلق در مايع را محاسبه کند

http://www.ilandnews.ir/fa/News/4847/اندازه‌گيري-ابعاد-نانوذرات-با-تجهيزات-پرتونگاري-بومي
بستن   چاپ