ایرانیان جهان
تيم المپياد شيمي ايران با کسب چهار مدال طلا و نقره، سوم جهان شد
شنبه 24 تير 1396 - 7:28:02 AM
ايرنا
سرزمين ايرانيان- تيم المپياد کشورمان در ميان 297 دانش آموز از 76 کشور جهان با کسب سه مدال طلا و يک مدال نقره سوم شد.
تيم هاي المپياد دانش آموزي تايوان و آمريکا رتبه هاي نخست و دوم را کسب کردند و اميرحسين بهنوش، پارسا پيروز و اميرعباس کاظمي‌ نيا از ايران مدال طلا و سروش بانياني مدال نقره کسب کردند و با کسب چهار مدال رتبه سوم جهان را بدست آوردند.
رقابت هاي المپياد جهاني شيمي از 16 تير ماه به ميزباني استان `ناخون پتوم` تايلند در مرکز `سالايا` دانشگاه `مهيدول` آغاز شد و دانش آموزان در 2 آزمون عملي آزمايشگاهي و آزمون تئوري شرکت کردند.
آيين پاياني المپياد جهاني شيمي دانش آموزي جمعه شب به وقت محلي در تايلند برگزار شد.
نخستين المپياد جهاني شيمي در کشور چکسلواکي، شهر پراگ، در سال 1968 برگزار شد. از اين زمان، اين مسابقه‌ بين‌المللي براي دانش آموزان دبيرستاني معمولا در جولاي هر سال (به غير از سال 1971) در يکي از کشورهاي جهان به عنوان ميزبان و به صورت دو آزمون تئوري و آزمايشگاهي برگزار شده است.
تايلند پيش از اين نيز يکبار ديگر در سال 1999 ميزبان سي و يکمين المپياد جهاني شيمي بود.
پنجاهمين و پنجاه و يکمين دوره اين مسابقات به ترتيب در سال هاي 2018 و 2019 به ميزبان چک و اسلواکي (به صورت مشترک) و فرانسه برگزار مي شود.
اين مسابقات مختص دانش آموزان دبيرستاني است و با هدف تشويق هر چه بيشتر اين دانش آموزان علاقه مند به حل مسايل به روش هاي خلاقانه و مستقل برگزار مي شود.
آزمون علمي اين مسابقات معمولا شامل 6 پرسش و آزمون عملي (آزمايشگاهي) آن معمولا شامل 2 پرسش است. مدت زمان هر يک از آزمون ها بين 4 تا 5 ساعت و دو آزمون در دو روز متفاوت برگزار مي گردند.
آزمون عملي 60 نمره و آزمون آزمايشگاهي 40 نمره دارند.
هر تيم متشکل از چهار دانش آموز دبيرستاني و دو ناظر علمي است. همچنين تعداد محدودي دانش آموز و ناظر علمي مي توانند تيم اصلي را، به عنوان مهمان و به هزينه کشور شرکت کننده، همراهي کنند. دانش آموزان نيز بايد زير 20 سال بوده و وارد دانشگاه نشده باشند.
کشورهاي متمايل به شرکت بايد در دو سال پياپي حضور ناظر علمي داشته باشند تا پس از آشنايي کافي با نحوه مسابقات بتوانند با تيم دانش آموزي در مسابقات شرکت کنند.
ايران پس از حضور در دو دوره المپياد جهاني به عنوان ناظر علمي در سال هاي 1991 و 1992 و کسب جواز رسمي حضور در اين مسابقات، نخستين تيم ملي المپياد شيمي را در بيست و پنجمين المپياد جهاني شيمي در `پروجا` ايتاليا در سال 1993 شرکت داد.
روزبه کياني در سال 1995 در اين مسابقات که در چين برگزار شد رتبه فردي نخست را از آن خود کرد و در همان مسابقات علي جلالي و مهدي رزاقي در بخش انفرادي به ترتيب رتبه هاي سوم و پنجم را از آن خود کردند.
در سال 1996 که رقابت ها در روسيه برگزار شد، هژير رحمانداد و افشين شاملي به ترتيب در بخش انفرادي رتبه سوم و هفتم را از آن خود کردند.
بابک جاويدي دشت بياض در سال 1997 در کانادا در بخش انفرادي سوم شد و دو سال پس از آن در سال 1999 مهدي کهرم در تايلند رتبه پنجم انفرادي را براي ايران کسب کرد.
در سال 2001 که اين رقابت ها در هند برگزار شد، شادي رجبي از ايران نفر نخست دختران شد و از نظر کلي نيز در جايگاه چهارم قرار گرفت.
سيدامير حسين ناصر در سال 2010 در ژاپن رتبه پنجم انفرادي را کسب کرد و يکسال پس از آن نيز علي اصغر آقاجاني در ترکيه نفر هشتم اين مسابقات را در بخش انفرادي از آن خود کرد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/4844/تيم-المپياد-شيمي-ايران-با-کسب-چهار-مدال-طلا-و-نقره،-سوم-جهان-شد
بستن   چاپ