ایرانیان جهان
استفاده از نانوفناوري براي مبارزه با باکتري‌هاي مقاوم به آنتي‌بيوتيک
شنبه 24 تير 1396 - 7:21:17 AM
ايسنا
سرزمين ايرانيان- مبحث باکتري‌هاي مقاوم به آنتي بيوتک در حال تبديل شدن به مشکلي جدي در دنياي پزشکي است و اين موضوع در مورد باکتري‌هايي که در دسته‌بندي جرم منفي قرار دارند بغرنج‌تر نيز هست.

اين باکتري‌ها داراي دو غشاي سلولي هستند که سبب مي‌شوند داروها به خوبي نتوانند به درون آنها نفوذ کرده و آنها را نابود کنند.

محققان "موسسه فناوري ماساچوست"(ام.آي.تي) موفق شده‌اند با استفاده از نانوفناوري راهي براي مقابله با اين پديده بيايند.

در مطالعه‌اي جديد آنها اعلام کرده‌اند که يک پپتايد ضد ميکروبي که در نانوذرات سيليکون تعبيه شده موفق شده به خوبي بخش زيادي از باکتري‌هاي موسوم به Pseudomonas aeruginosa را که در ريه موش‌ها مبتلا به ذات‌الريه وجود دارد نابود کند. اين باکتري‌ها از نوع جرم منفي هستند.

اين رويکرد مي‌تواند براي بسياري از بيماري‌هاي صعب‌العلاج ديگر نيز مورد استفاده قرار بگيرد خصوصا که از اين روش براي رساندن داروهاي ضد سرطان مي‌توان استفاده کرد.

محققان انستيتوي "کخ"(Kokh) که مسئول اين تحقيق هستند در گزارش خود آورده‌اند: شباهت‌هاي زيادي در چالش‌ دارورساني وجود دارد که همه آنها در رساندن دارويي که سبب نابودي تمام باکتري‌ها مي‌شود مشترک هستند.

با روندي که باکتري‌ها به طور فزاينده‌اي به آنتي بيوتيک هاي مقاوم مي‌شوند، يکي از عواملي که برخي از محققان آن را بررسي مي‌کنند، پپتيدهاي ضد ميکروبي از جنس پروتئين‌هاي دفاعي طبيعي هستند که مي‌توانند بسياري از انواع باکتري ها را از بين ببرند.

چند سال پيش، همين تيم به بررسي امکان انتقال پپتيدهاي ضد ميکروبي به روش هدفمند با استفاده از نانوذرات پرداختند. آنها همچنين تصميم گرفتند پپتيد ضد ميکروبي را با پپتيد ديگري ترکيب کنند که به غشاهاي باکتريايي متقابل دارو کمک کند.

 روش جديد که بر اساس کار قبلي ساخته شده است نشان مي‌دهد اين "پپتيدهاي متحرک" مي‌توانند به طور موثر سلول‌هاي سرطاني را از بين ببرند.

براي به حداقل رساندن عوارض جانبي بالقوه، محققان پپتيد را در نانوذرات سيليکوني بسته‌بندي کردند که مانع انتشار پپتيدهاي بيش از حد و آسيب رساندن به بافت در هنگام رسيدن به اهدافشان مي‌شود.

 براي اين مطالعه، محققان ذرات را مستقيما در داخل ناي موش‌ها قرار دادند، اما براي استفاده انساني، آنها قصد دارند يک ماده دارويي را ايجاد کنند که مي‌توان آن را در معرض استنشاق قرار داد.

پس از آنکه نانوذرات به موشها با عفونت باکتريايي مهاجم داده شدند، حدود يک ميليونم تعداد باکتري‌ها در ريه هايشان باقي ماند و به مدت طولاني زنده ماندند.

محققان همچنين دريافتند که پپتيدها مي‌توانند نمونه‌هاي اين باکتري  مقاوم به دارو را که از بيماران گرفته شده و در آزمايشگاه رشد مي کنند، نابود کنند.

اين تيم تحقيقاتي اکنون در حال پيگيري پپتيد ديگري است که مي‌تواند پپتيدهاي ضد ميکروبي را به مکان صحيح بدن هدايت کند. پروژه مربوطه شامل استفاده از پپتيدهاي متحرک براي کمک به آنتي بيوتيک‌هاي موجود است که باکتري‌هاي دو غشايي را نابود مي‌کند.

نتايج اين تحقيق در نشريه علمي Advanced Material منتشر شده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4842/استفاده-از-نانوفناوري-براي-مبارزه-با-باکتري‌هاي-مقاوم-به-آنتي‌بيوتيک
بستن   چاپ