ایرانیان جهان
اظهار تأسف معاون رئيس جمهوري از منع ورودپژوهشگران ايراني به آمريکا
پنجشنبه 22 تير 1396 - 10:36:03 AM
ايرنا
سرزمين ايرانيان- در پيام دکتر سورنا ستاري آمده است: متأسفانه باخبر شديم که يکي از پژوهشگران خوب کشورمان، آقاي دکتر سيد محسن دهنوي، دانش آموخته مقطح دکتري نانو که پژوهش ها و تحقيقات ارزشمندي در حوزه درمان سرطان دارند و مقالات علمي متعدد در مجلات معتبر داشته اند، براي گذارندن دوره مطالعاتي شان دچار مشکلي شده اند.
اين پژوهشگر، علي رغم طي تمامي مراحل لازم و قانوني براي گذارندن دوره مطالعاتي در دانشگاه هاروارد امريکا، در لحظه ورود به اين کشور با بهانه جويي غير متعارف آنها مواجه مي شود و از ورود ايشان و خانواده شان و انجام فعاليت تحقيقاتي وفرصت مطالعاتي در بيمارستان کودکان شهر بوستون جلوگيري مي شود.
در اين پيام تاکيد شده است: اين قبيل اتفاقات هر چند تأثيري در مسير علمي محققين و پژوهشگران کشور نخواهد داشت، اما موجب دلسردي و عدم هم افزايي نسبت به همکاري هاي علمي ميان محققين خواهد شد که در اين ميان مردم که از خدمات علمي استفاده مي کنند متضرر اصلي خواهند بود. چه بسا که در همين مورد اخير، همکاري ميان متخصصين در زمينه سرطان در بيمارستان کودکان مي توانست گامي در مسير التيام درد بيماران سرطاني باشد، که هر روز مشتاقانه چشم به اخبار علمي براي يافتن درماني براي بيماري شان مي گردند.
ستاري همچنين ابراز اميدواري کرد که مراکز علمي و پژوهشي کشور نسبت به پژوهشگراني که از اين قبيل مشکلات برايشان بيش آمده است، احساس وظيفه کنند و تمامي پشتيباني لازم براي ادامه فعاليت هاي علمي اين عزيزان را فراهم نمايند.
روزنامه `بوستون گلوب` روز سه شنبه به نقل از استفاني مالين سخنگوي «گشت مرزي و گمرک آمريکا» نوشت: دهنوي به همراه همسر و سه فرزندش اواخر روز دوشنبه در فرودگاه بين المللي `لوگان` بوستون بازداشت و با يک پرواز ديگر بازگردانده شد.
دهنوي راهي بوستون شده بود تا در بيمارستان کودکان اين شهر به عنوان پژوهشگر فعاليت کند.
اين اتفاق کمتر از دو هفته از اجراي محدود فرمان رئيس جمهوري آمريکا رخ داد که به منع ورود اتباع شش کشور با جمعيت اغلب مسلمان مربوط مي شود.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/4841/اظهار-تأسف-معاون-رئيس-جمهوري-از-منع-ورودپژوهشگران-ايراني-به-آمريکا
بستن   چاپ