ایرانیان جهان
کيسه دوست دار محيط زيست در دانشگاه شريف توليد شد
پنجشنبه 22 تير 1396 - 10:31:00 AM
مهر
سرزمين ايرانيان- بيست و يک تير روز جهاني «نه به پلاستيک ها» است. پلاستيک ها که عمده مصرفشان در صنايع بسته بندي است، داراي پسماندي هستند که مي توانند تاثيرات مخربي بر محيط زيست داشته باشند بنابراين دغدغه جهاني براي نامگذاري چنين روزي را برانگيخته اند.

جمعي از محققين دانشگاه صنعتي شريف در گروه تحقيقاتي مواد پليمري دانشکده مهندسي و علم مواد اين دانشگاه به منظور يافتن راه حلي براي کم کردن آثار مخرب پلاستيک در جوامع، با انجام يک دهه تحقيقات گسترده در زمينه پلاستيک هاي دوستدار محيط زيست موفق به صنعتي سازي خانواده جديدي از پليمرها شده اند که مي توانند جايگزين پلاستيک هاي نفتي باشند.

اين دسته از پليمرها از منابع تجديدپذير تهيه مي شوند و ماندگاري کمتري نيز در طبيعت دارند. کاهش وابستگي به نفت، کمرنگ کردن ردپاي کربن در جوامع و همچنين جلوگيري از صدمات زيست محيطي پلاستيک ها از جمله دستاوردهاي اين محصول است.

اين محصول براي اولين بار در ايران در يک شرکت دانش بنيان کشور متشکل از فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف و حمايت هاي رضا باقري استاد دانشکده مهندسي و علم مواد به توليد انبوه رسيده است.

اين خانواده از پلاستيک ها مبتني بر زنجيره هاي تهيه شده از نشاسته طبيعي است و با برخي ديگر از رزين هاي زيست هاي زيست پايه مثل PLA و غير زيست پايه اما زيست تخريب پذير مثل PBAT سازگار و براي بهينه سازي خواص با نانوالياف سلولز نيز تقويت شده اند.

اين نانوکامپوزيت که به صورت يک اختراع ملي نيز به ثبت رسيده و داراي گواهي از مرجع جهاني تضمين کيفيت محصولات دوستدار محيط زيست (انستيتوي وينکوته در بلژيک) است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4839/کيسه-دوست-دار-محيط-زيست-در-دانشگاه-شريف-توليد-شد
بستن   چاپ