ایرانیان جهان
دستاورد محقق ايراني دانشگاه آلماني در زمينه کنترل رنگ نمايشگرها
سه شنبه 20 تير 1396 - 1:59:35 PM
ايسنا
سرزمين ايرانيان- مدارهاي فرستنده الکترونيکي چاپي و نمايشگرها دو مورد از کاربردهاي مختلف اين دستاورد علمي به شمار مي‌آيند.

مواد فروالکتريک داراي دوقطبي‌هايي (dipole) هستند که يک سر يک دوقطبي داراي بار مثبت و سر ديگر آن داراي بار منفي است و اين دوقطبي‌هاي فروالکتريک هنگام قرار گرفتن در معرض ميدان الکتريکي فراتر از يک آستانه خاص مي‌چرخند.

پليمر رساناي PEDOT:PSS در حوزه الکترونيک ارگانيک ماده محبوبي است زيرا اين پليمر رساناي هر دوي الکترون‌ها و يون‌هاست. نمايشگرها و فرستنده‌هاي توليد شده از اين پليمر فوائد متعددي دارند از جمله اينکه توليد اين محصولات با استفاده از آن ارزان و ساده بوده و خود اين ماده هم بي‌خطر است. با اين حال، توليد ابزارهايي که به سرعت در ولتاژ خاصي موسوم به "ولتاژ آستانه سوئيچ" مي‌شوند، همواره دشوار بوده و به همين دليل هم کنترل دقيق وضعيت کنوني فرستنده‌ها يا وضعيت رنگ نمايشگرها چالش‌برانگيز بوده است.

بيش از 5 سال قبل، دانشمندان دانشگاه Linköping به فکر حل اين مشکل از طريق ترکيب کردن حوزه‌هاي الکتروشيمي و فروالکتريسيته افتادند.

پس از سال‌ها آزمايش‌، "سيمون فابيانو" (Simone Fabiano) و تيم علمي‌اش در "آزمايشگاه الکترونيک ارگانيک" دانشگاه Linköping موفق به اعمال لايه نازکي از ماده فروالکتريک به يک الکترود در ابزارها و مدارهاي الکتروشيميايي ارگانيک شدند.

ضخامت اين لايه، ولتاژي را تعيين مي‌کند که در آن مدار سوئيچ مي‌شود يا نمايشگر تغيير رنگ مي‌دهد بنابراين ديگر نيازي به استفاده از فرستنده‌ها در  نمايشگرها نخواهد بود. در واقع مي‌توان فقط با کنترل پيکسل به پيکسل از طريق يک لايه فروالکتريک بر روي الکترود، وضعيت کنوني و رنگ نمايشگرها را کنترل کرد.

موفقيت نگار عبدالهي ثاني، دانش آموخته دانشگاه اميرکبير و همکارانش نشان مي‌دهد ترکيب الکتروشيمي و فروالکتريسيته در حوزه ابزار الکترونيکي چاپي و فرستنده‌هاي ارگانيک کارآمد خواهد بود.

جزئيات اين دستاورد علمي در مجله Science Advances منتشر شد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4828/دستاورد-محقق-ايراني-دانشگاه-آلماني-در-زمينه-کنترل-رنگ-نمايشگرها
بستن   چاپ