ایرانیان جهان
اتصال مستقيم مغز انسان به يک تراشه براي تقويت حواس پنجگانه
سه شنبه 20 تير 1396 - 1:48:13 PM
ايسنا
سرزمين ايرانيان- مقامات آژانس تحقيقات پيشرفته دفاعي آمريکا(دارپا) ادعا کرد، اين سيستم مي‌تواند به سربازان حس‌هاي پنجگانه فوق‌العاده بدهد و حتي به درمان افراد مبتلا به نابينايي، معلوليت و اختلال‌هاي گفتاري کمک کند.

هدف اين آژانس توليد سيستمي قابل کاشت است که امکان برقراري ارتباط دقيق بين مغز و دنياي ديجيتالي را فراهم کند. اين سيستم در قالب برنامه "طراحي سامانه مهندسي عصبي" (NESD) توليد خواهد شد که اوايل سال جاري ميلادي کليد خورد.

دانشمندان دانشگاه براون، دانشگاه کلمبيا، "بنياد بينايي و شنوايي"، "آزمايشگاه جان بي. پيرس" (John B. Pierce Laboratory)، شرکت پارادوميکس (Paradromics Inc) و دانشگاه کاليفرنيا در برکلي، بودجه‌هاي چند ميليون دلاري را براي همکاري در اين پروژه دريافت خواهند کرد. اين سازمان‌ها تيم‌هاي علمي را با هدف توسعه بنيادين فناوري‌هاي تحقيقاتي مورد نياز در قالب اين پروژه تشکيل داده‌اند.

يکي از اهداف اين برنامه توليد يک رابط عصبي با وضوح (تراشه قابل کاشت در مغز) و توليد سيستم‌هايي است که در آينده به بازيابي حس‌هاي افراد کمک مي‌کند. چهار مورد از تيم‌ها بر روي بازيابي حس بينايي و دو مورد هم روي جوانب شنوايي و کلام متمرکز خواهند شد.

اين پروژه پتانسيل افزايش قابل توجه درک دانشمندان از حوزه عصبي در بينايي، شنوايي و کلام را دارد و در نهايت به ارائه درمان‌هاي جديد براي افرادي خواهد انجاميد که با نارسايي‌هاي حسي مواجه‌اند.

با افزايش قابليت رابط‌هاي عصبي پيشرفته مانند تراشه مغزي مورد بحث براي استفاده آنها از بيش از يک ميليون نورون، پروژه‌ NESD به دنبال فراهم کردن يک ارتباط دوطرفه با مغز در مقياسي است که درک دانشمندان را از زيست‌شناسي و پيچيدگي موجود در پس يک اندام خاص عميق خواهد کرد. يک ميليون نورون نمايانگر درصد ناچيري از 86 ميليارد نورون موجود در مغز انسان است.

در صورت موفقيت اين پروژه در تحويل دادن مستقيم سيگنال‌هاي قوي حسي به مغز، درکي عميق در درمان‌هاي نورولوژيکي جديد ايجاد خواهد شد.

اين پروژه در سال نخست به دنبال ايجاد موفقيت‌هاي مهم در حوزه سخت‌افزار، نرم‌افزار، علوم اعصاب و آزمايش پيشرفت‌هاي بدست آمده در اين حوزه‌ها در حيوانات و سلول‌هاي کشت‌ شده در آزمايشگاه است.

رابط‌هاي عصبي تاييد شده براي استفاده انسان‌ها در حال حاضر مقادير عظيم اطلاعات را از طريق فقط 100 کانال فشرده مي‌کنند و هر کانال در هر بار سيگنال‌هايي را از دهها هزار نورون جمع‌آوري مي‌کند و نتيجه اين امر وجود نويز و عدم دقت آنهاست.

با اين حال، برنامه NESD به دنبال ارائه سيستم‌هايي است که قادر به برقراري ارتباط واضح و منفرد با هر يک از يک ميليون نورون در ناحيه خاصي از مغز باشند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4827/اتصال-مستقيم-مغز-انسان-به-يک-تراشه-براي-تقويت-حواس-پنجگانه
بستن   چاپ