ایرانیان جهان
همکاري ايرانيان مقيم خارج با داخل در حوزه سلول هاي بنيادي
دوشنبه 19 تير 1396 - 7:39:57 AM
مهر
سرزمين ايرانيان- دکتر اميرعلي حميديه دبير ستاد توسعه علوم و فناوري هاي سلول هاي بنيادي و پزشکي بازساختي امروز در نشستي خبري که در معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري برگزار شد اظهار داشت: تاکنون ليستي از 180 ايراني مقيم خارج از اساتيد عالي رتبه تا مقاطع پسادکتري که در حوزه سلول هاي بنيادي فعاليت مي کنند تهيه کرده ايم.

وي با تاکيد بر راه اندازي پژوهش سراهاي دانش آموزي در کشور گفت: لازم است براي توسعه اين فناوري از سنين پايين تر اقدام کنيم به همين دليل معاونت علمي و فناوري از راه اندازي پژوهش سراهاي دانش آموزي حمايت مي کند و در سال گذشته توانسته سه پژوهش سرا در استان هاي البرز، کرمان و فارس راه اندازي کند.

به گفته وي البته درصدد هستيم که تعداد اين پژوهش سراها را در کشور افزايش دهيم و برنامه هايي براي راه اندازي داريم.

حميديه با بيان اينکه موضوع بازگرداندن ايرانيان مقيم خارج از اهميت ويژه اي برخوردار است و معاونت علمي همواره در اين راستا اقدامات انجام داده، اظهار داشت: تاکنون ليستي از 180 ايراني مقيم خارج از اساتيد عالي رتبه تا مقاطع پسادکتري که در حوزه سلول هاي بنيادي فعاليت مي کنند تهيه کرده ايم.

وي اظهار داشت: در سال گذشته 23 نفر از اين تعداد و امسال 30 نفر با ايران در حوزه هاي مختلف مربوط به سلول هاي بنيادي با دانشگاه ها و مراکز علمي همکاري و فعاليت مي کنند.

وي با اشاره به راه اندازي مراکز جامع سلول هاي بنيادي در کشور گفت: در سال گذشته دو مرکز جامع سلول هاي بنيادي در دو استان را راه اندازي کرده ايم که در استان هاي فارس و آذربايجان بوده اند.

حميديه با اشاره به محصولات توليد شده از سوي شرکت هاي دانش بنيان در حوزه سلول هاي بنيادي اظهار داشت: تاکنون سه محصول از دو شرکت دانش بنيان از سازمان غذا و دارو مجوز اخذ کرده اند که اکنون براي درمان برخي بيماري ها در بيمارستان هاي کشور مورد  استفاده قرار مي گيرد.

به گفته وي همچنين از اقدامات معاونت عملي در راستاي توسعه اين فناوري که تاکنون به سرانجام رسيده اولين آيين نامه سلولي در کشور به دانشگاه هاي علوم پزشکي بوده است.

وي با بيان اينکه در حال حاضر 44 مرکز تحقيقاتي در کشور در حوزه سلول هاي بنيادي فعاليت مي کنند خاطرنشان کرد: در حال حاضر بيش از 70 شرکت دانش بنيان در اين حوزه در حال فعاليت هستند و تاکنون 350 محصول از اين شرکت ها به توليد رسيده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4821/همکاري-ايرانيان-مقيم-خارج-با-داخل-در-حوزه-سلول-هاي-بنيادي
بستن   چاپ