ایرانیان جهان
بررسي تجاري‌سازي جهاني فناوري نانو در عرصه پزشکي
يکشنبه 18 تير 1396 - 1:25:11 PM
ايسنا
سرزمين ايرانيان- فناوري نانو پتانسيل بسيار بالايي براي تحول بخش سلامت دارد و در دهه‌هاي اخير موجب رشد چشمگيري بوده است.

دستاورد جهاني فناوري نانو در بازار دستگاه‌هاي پزشکي در سال 2016، 5.8 ميليارد دلار تخمين زده مي‌شود و انتظار مي‌رود تا سال 2021 به 10.45 ميليارد دلار برسد.

انتظار مي‌رود رشد اين بازار در آينده نيز با توجه به پيشرفت فناوري، شيوع بيماري‌هاي جديد و بالا رفتن تعداد افراد سالمند، پايدار بماند.

دانشمندان خوش‌بين هستند که پيشرفت فناوري نانو در بخش پزشکي موجب پيشرفت قابل توجهي در روند پيشگيري، تشخيص و درمان بيماري‌ها خواهد شد.

فناوري نانو در دستگاه‌هاي پزشکي شامل استفاده از نانو ربات‌ها براي انجام فرايند درمان در سطح سلولي است و اغلب داراي ابعادي به اندازه موي انسان هستند. دانشمندان معتقدند اين نانو ربات‌ها باعث ايجاد انقلابي در زمينه روند درمان و تشخيص بيماري‌ها و آسيب‌هاي بدني شده‌اند.

بسياري از برنامه‌هاي کاربردي فناوري نانو در پزشکي هم اکنون در مراحل مختلف آزمايشي قرار دارند. به ثمر رسيدن اين برنامه‌ها نويد فرصت‌هايي هيجان‌انگيز را در آينده عرصه پزشکي مي‌دهد.

فناوري نانو در بخش پزشکي و سلامت توانايي بالقوه نجات جان تعداد زيادي از مردم دنيا را در سال‌هاي آتي دارد.

فناوري نانو در دستگاه‌هاي پزشکي شاهد رشد چشمگيري در سرمايه‌گذاري دولت‌ها به منظور افزايش همکاري بين‌المللي در تحقيقات و کنترل جمعيت سالمند جهان بوده است.

اين بازار به وسيله افزايش آگاهي ميان افراد، افزايش هزينه‌هاي مراقبت‌هاي بهداشتي و سهل‌الوصول بودن دسترسي به پوشش بيمه و شرايط بازپرداخت هزينه‌هاي درماني به پيش مي‌رود.

با اين حال، هزينه بالاي دستگاه‌هاي پزشکي مبتني بر فناوري نانو و قوانين سختگيرانه که مدت روند تاييد محصولات را طولاني مي‌کند، رشد اين بازار را با مشکل مواجه کرده است.

فناوري جهاني نانو در دستگاه‌هاي پزشکي بر پايه نوع محصول، به بخش‌هاي مواد قابل کاشت(ايمپلنت)، تراشه‌هاي زيستي، پارچه‌هاي پزشکي و پوششي زخم‌ها، مواد فعال قابل کاشت(ايمپلنت) و غيره تقسيم مي‌شود.

مواد قابل کاشت، خود به مواد بازسازي استخواني و مواد پرکننده دندان تقسيم مي‌شود.

مواد ايمپلنت فعال نيز خود به دستگاه‌هاي کمک شنوايي، دستگاه‌هاي مديريت ريتم قلب و ايمپلنت‌هاي اجاره‌اي تقسيم مي‌شود.

براساس برنامه تعيين شده، بازار فناوري نانو مبتني بر دستگاه‌هاي پزشکي به بخش‌هاي تشخيص، درمان و برنامه‌هاي تحقيقاتي طبقه‌بندي مي‌شود.

فناوري نانو مبتني بر دستگاه‌هاي پزشکي طبق منطقه جغرافيايي به مناطق آمريکاي شمالي، اروپا و آسيا و اقيانوسيه، آمريکاي جنوبي، آفريقا و خاورميانه تقسيم مي‌شود.

شرکت‌هاي بزرگي که در حال حاضر در زمينه دستگاه‌هاي پزشکي با استفاده از فناوري نانو فعاليت مي‌کنند عبارتند از :

AMAG Pharmaceuticals, Stryker Corporation, Acusphere, Inc., 3M Company, St. Jude Medical, Inc., Affymetrix, Inc., Smith & Nephew, Inc., PerkinElmer, Inc و Starkey Hearing Technologies.

ناشر اين گزارش يکي از مراکز انجام تحقيقات در عرصه کسب‌وکار و هوش تجاري موسوم به "مارکت ديتا فورکست"(Market Data Forecast) است که با بسياري از شرکت‌هاي بزرگ و شخصيت‌هاي حقيقي مطرح جهان در عرصه کسب و کار همکاري مي‌کند و دامنه فعاليت‌هاي آن بيشتر در آمريکاي شمالي متمرکز است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4814/بررسي-تجاري‌سازي-جهاني-فناوري-نانو-در-عرصه-پزشکي
بستن   چاپ