ایرانیان جهان
بهبود زخم با بانداژي که مي درخشد!
چهارشنبه 14 تير 1396 - 1:11:16 PM
مهر
زخم هاي باز بايد به طور مرتب کنترل شوند و از سوي ديگر پوشش آن نيز بيشتر اوقات خطر عفونت را افزايش مي دهد. به همين دليل گروهي از محققان سوييسي يک بانداژ درخشان ساخته اند که به پرستاران  اجازه مي دهد فرايند بهبود زخم را کنترل کنند.

بانداژ هوشمند که Flusitex (بانداژ مجهز به حسگرهاي فلورسنت) نام گرفته، توسط گروهي از محققان موسسه EMPA، موسسه علم و فناوري زوريخ، مرکز ميکروتکنيک الکترونيک سوييس و بيمارستان دانشگاهي زوريخ ساخته شده است.

هنگاميکه زخمي به طور معمول فرايند بهبود را طي مي کند، pH مايعات آن به 8 مي رسد و پس از آن در 5يا 6 تثبيت مي شود. اين روند ادامه مي يابد و با اين وجود pH بين 7تا 8  نوسان مي کند.

درهرحال بانداژ شامل ترکيب مولکولي خاصي از کلرايد بنزالکونيوم و پيرانين(نوعي ترکيب شيميايي) است که باکتري هاي خطرناک از جمله «استافيلوکوک اورئوس» را در بانداژ از بين مي برد. همچنين حسگرهاي فلورسانس هنگاميکه در معرض مايعي با pH 7.5 - قرار مي گيرند، روشن مي شوند.

براي آنکه پزشکان بتوانند نور فلورسانس را ببينيد بايد از نور مافوق بنفش روي بانداژ زخم استفاده کنند. اگر کل اين فرايند حاکي از روند عادي بهبود زخم بود، پزشکان مي توانند بانداژ را تغيير ندهند.

دانشمندان اميدوارند روزي بتوان با کمک دوربين موبايل و يک اپليکيشن ساده نشانگر فلورسانس را خواند. به اين ترتيب بيماران مي توانند خود در خانه اين فرايند را انجام دهند. 


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4796/بهبود-زخم-با-بانداژي-که-مي-درخشد!
بستن   چاپ