ایرانیان جهان
فعاليت جدي بخش تحقيق بيماري‌هاي طيور موسسه رازي در حوزه حيات‌وحش
چهارشنبه 14 تير 1396 - 1:09:11 PM
ايسنا
دکتر حسين گودرزي با اشاره به اينکه موسسه رازي در 15 سال گذشته موفق به گزارش 3 عامل باکتريايي بيماري‌هاي طيور شد که براي نخستين بار در کشور انجام شده است، اظهار کرد: کلزاي عفوني از جمله بيماري‌هايي است که براي نخستين بار در موسسه رازي باکتري آن جداسازي و به شکل رسمي انجام شد.

وي افزود: در سال گذشته نيز عامل باکتريايي گالي باکتريوم که مرغان تخم‌گذار را تهديد کرده و تاکنون در ايران گزارش نشده بود، با همکاري بخش تحقيقات بيماري‌هاي باکتريايي اين موسسه، به طور رسمي گزارش شد.

مدير تحقيق و تشخيص بيماري‌هاي طيور موسسه رازي خاطرنشان کرد: متاسفانه عامل گالي باکتريوم در کشور به عنوان باکتري که در افت توليد مرغان تخم‌گذار بسيار موثر است، مشخص شد و پس از ايزوله‌سازي باکتري و ارسال به کشور دانمارک، در آنجا نيز اين امر مورد تاييد قرار گرفت.

دکتر گودرزي گفت: از ديگر وظايف اين بخش پرداختن به عوامل بيماري‌هاي نوظهور است که به طور جدي پيگيري مي‌شود.

وي با اشاره به فعاليت بخش تحقيق و توليد بيماري‌هاي طيور موسسه رازي در حوزه حيات‌وحش تصريح کرد: حوزه حيات‌وحش از يکسال اخير از اهميت بيشتري برخوردار شده، چراکه به عنوان مثال عامل بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان که بيشتر در کشور شاهد هستيم، از جمله سروتيپ‌هايي است که مي‌تواند در حيات وحش تلفات ايجاد کند، اين در حالي است که در گذشته شاهد اين موضوع نبوديم و حيات‌وحش تنها نقش انتقال ويروس را بر عهده داشت.
  بر اساس اعلام روابط عمومي موسسه رازي، مدير تحقيق و تشخيص بيماري‌هاي طيور موسسه رازي خاطرنشان کرد: در اين راستا براي پيگيري گسترده‌تر در حوزه پرندگان وحشي آبزي حيات وحش، تفاهم‌نامه‌اي با پژوهشکده محيط زيست امضا کرديم تا در اين حوزه نيز به شکل گسترده‌اي وارد عمل شده و به حيات وحش و پرندگان آبزي کمک کنيم.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4795/فعاليت-جدي-بخش-تحقيق-بيماري‌هاي-طيور-موسسه-رازي-در-حوزه-حيات‌وحش
بستن   چاپ