ایرانیان جهان
ايمن‌ کردن لباس‌هاي فضايي با نانومواد
چهارشنبه 14 تير 1396 - 12:59:07 PM
ايسنا
نانوماده جديد محسن رحمانيان و همکارانش در دانشگاه ملي استراليا داراي فيلم نازکي است که به طور پويا تشعشعات مضر را منعکس مي‌کند زيرا تشعشات خورشيد و منابع دوردست ديگر در فضا مي‌توانند آسيب‌هاي جدي براي انسان‌ها به دنبال داشته باشند.

لباس‌هاي فضايي، فضاپيماها و ابزارهاي فضايي همگي مجهز به سپر ضخيمي جهت محافظت از خدمه و اشيا در مقابل پرتوهاي ماورابنفش و مادون‌قرمز مضر هستند؛ با اين حال، اين مواد اغلب حجم زيادي اشغال مي‌کنند و اين موضوع در فضا که تحرک‌پذيري و وزن حداقل در اولويت هستند، ايده‌آل نيست.

نانوماده جديد با ضخامت بسيار کمتر همان عملکرد سپرهاي فضايي حال حاضر را خواهد داشت و سطح آن از نانوذراتي تشکيل شده که مي‌توانند طول‌ موج‌هاي خاص نوري (طول موج‌هاي مادون قرمز و فرابنفش) را در صورت نياز منعکس کنند.

همچنين لايه‌هاي مختلف نانوماده جديد امکان عبور يا مانع‌شدن از عبور اين نور از خلال آن را مي‌دهد و کاربر مي‌تواند با تغييردادن دما حين پرواز اين حالت را تغيير دهد. با حرارت‌دادن و خنک کردن اين ماده، نانوذرات کمابيش به خاطر منبسط‌شدن يا منقبض‌شدن‌شان نور را کمتر مي‌شکنند.

محسن رحماني، رهبر ارشد اين مطالعه، گفت: نکته مهم درباره دستاورد جديد اين است که با تغيير دادن دماي نانوذرات، مي‌توانيم شاخص انکساري آن‌ها را تغيير دهيم و اين امر به تغيير در ويژگي‌هاي نوري نانوذرات مي‌انجامد.

وي ادامه داد: اين نانوذرات بايد قادر باشند قبل و پس از تغيير دادن ويژگي‌هاي نوري رفتار متفاوتي داشته باشند، بنابراين مي‌توان چگونگي تعامل آن‌ها با نور را کنترل و در صورت نياز طراحي کرد.

جزئيات اين دستاورد علمي در مجله Advanced Functional Materials منتشر شد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4790/ايمن‌-کردن-لباس‌هاي-فضايي-با-نانومواد
بستن   چاپ