ایرانیان جهان
رتبه 5 جهاني ايران در حوزه توليد علم نانو/ساخت 153 تجهيز آزمايشگاهي نانو
سه شنبه 13 تير 1396 - 12:59:56 PM
ايسنا
دکتر سيدمهدي رضايت امروز در چهارمين همايش نانو فناوري در کشاورزي که در محل موسسه تحقيقات، اصلاح و تهيه نهال و بذر کرج برگزار شد، با اشاره به سابقه تشکيل ستاد فناوري نانو افزود: با تشکيل اين ستاد اقدام به تدوين و تصويب سند راهبردي 10 ساله فناوري نانو شد که در حال حاضر سند دوم آن در حال اجرا است.

وي زمان اجراي سند دوم توسعه فناوري نانو را از سال 1395 تا 1404 ذکر کرد و ادامه داد: در سند دوم راهبردي همکاري‌هاي بين‌المللي، توسعه علوم صنعتي و توليد محصولات مبتني بر نانو، تجاري‌سازي و بازاريابي بين‌المللي صادرات محصولات فناوري نانو مورد تاکيد قرار گرفته است.

رضايت، حوزه‌هاي آب و محيط زيست، سلامت، انرژي، تجهيزات صنعتي، نانو مواد و ساخت و ساز را از جمله حوزه‌هاي اولويت‌دار در سند راهبردي نانو نام برد و خاطرنشان کرد: چشم‌انداز اين سند بهبود کيفيت زندگي مردم و توليد ثروت از طريق توسعه پايدار فناوري نانو است که در اين راستا ماموريت‌هايي در زمينه توليد علم، توسعه و نوآوري، توسعه صنعتي، توسعه بازار و منابع انساني براي اين ستاد تعريف شده است.

مدير کارگروه توسعه سرمايه‌هاي انساني ستاد فناوري نانو با اشاره به اقدامات انجام شده در زمينه توسعه نيروي انساني، يادآور شد: در حال حاضر 66 دانشگاه در دوره کارشناسي ارشد اقدام به تربيت محققان در حوزه‌هاي مهندسي شيمي، نانو پزشکي، نانو فيزيک و نانو پليمرها کرده‌اند که تاکنون 34 هزار نفر محقق در اين حوزه تربيت شده‌اند.

وي تعداد مقالات منتشر شده ISI در حوزه نانو را 8 هزار و 300 عنوان مقاله دانست و ادامه داد: ايران در اين زمينه بعد از کشورهاي چين، آمريکا، هند و کره‌جنوبي حائز رتبه‌ پنجم شده است.

رضايت با بيان اينکه ايران 40 درصد توليد علم نانوي ايران را منتشر مي‌کند، خاطرنشان کرد: ولي در مقابل، تعداد ثبت اختراعات بين‌المللي در حوزه نانو 178 اختراع است که با توجه به تعداد مقالات منتشر شده رقم ناچيزي است.

مدير کارگروه توسعه سرمايه‌هاي انساني ستاد فناوري نانو ايجاد زيرساخت‌هاي آزمايشگاهي را از ديگر اقدامات ستاد نانو نام برد و يادآور شد: در حال حاضر 1286 تجهيز آزمايشگاهي در 76 دانشگاه و مرکز تحقيقاتي مستقر شده که در قالب شبکه آزمايشگاهي فناوري نانو خدماتي را در اين حوزه ارائه مي‌دهند.

به گفته وي، 153 تجهيز آزمايشگاهي در حوزه نانو فناوري توسط 45 شرکت ايراني توليد شده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4778/رتبه-5-جهاني-ايران-در-حوزه-توليد-علم-نانو-ساخت-153-تجهيز-آزمايشگاهي-نانو
بستن   چاپ