ایرانیان جهان
ساخت دريچه‌هاي آدم‌رو با قابليت مقاومت حرارتي بالا
دوشنبه 12 تير 1396 - 1:36:13 PM
ايسنا
دريچه‌هاي آدم‌رو يا دريچه‌هاي منهول يک نوع از اتصالات است که براي متصل کردن چند شبکه و خط راهرو به هم مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اين نوع اتصالات اکثراً در ساخت تونل‌هاي زيرزميني مربوط به حوزه‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي، مخابرات، صنايع زيرساخت و حوزه‌هاي حمل‌ونقل و ترافيک به کار گرفته مي‌شوند.

يکي از شرکت‌هاي دانش‌بنيان که از سال 1386 انواع مخازن و اتصالات کامپوزيتي را توليد مي‌کند، موفق به توليد دريچه‌هاي منهول نانوکامپوزيتي با خواص شيميايي، مکانيکي و حرارتي بهينه شده است.

محمد حبيبي، مجري طرح با اشاره به اهميت بالاي استحکام اين دريچه‌ها، گفت: در اين محصول با اضافه کردن نانوذرات سيليس به ساختار پليمري اين دريچه‌ها مقاومت فشاري آنها بهبود يافته است. همچنين استفاده از فناوري نانو موجب شد تا قيمت تمام‌شده‌ محصول کاهش و سرعت پخت آنها افزايش يابد.

وي با بيان اينکه دريچه‌هاي منهول نانوکامپوزيتي از دو لايه‌ کامپوزيتي و الاستومري تشکيل شده است، ادامه داد: لايه‌ کامپوزيتي ضخامت بالاتري نسبت به لايه‌ الاستومري دارد. اين لايه‌ها به ‌صورت همزمان و به روش قالب‌گيري گرم در پرس‌هاي هيدروليک 1200 تني و در دماي 150 درجه‌ سانتيگراد توليد مي‌شوند.

حبيبي با تاکيد بر اينکه استفاده از مواد نانويي جهت افزايش استحکام فشاري تنها با طراحي سيستم پخت ويژه و تحت شرايط خاص امکان‌پذير است، يادآور شد: ما موفق شديم در طي آزمايش‌ها و ارزيابي‌هاي خود به اين فرآيند دست يابيم. دريچه‌هاي توليد شده به روش مذکور علاوه بر برخورداري از خواص مکانيکي خوب، مقاومت حرارتي و شيميايي بالايي را نيز دارد.

دريچه‌هاي منهول نانوکامپوزيتي با شماره‌ ثبت اختراع 67587 در مرکز مالکيت صنعتي به ثبت رسيده و داراي گواهينامه‌ ملي استاندارد است. همچنين اين محصول در تاريخ 96/01/23 موفق به اخذ گواهينامه‌ نانومقياس از ستاد ويژه‌ توسعه‌ فناوري نانو شده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4769/ساخت-دريچه‌هاي-آدم‌رو-با-قابليت-مقاومت-حرارتي-بالا
بستن   چاپ