ایرانیان جهان
حسگر گرمايي که نيازي به منبع انرژي ندارد
يکشنبه 11 تير 1396 - 1:12:06 PM
ايسنا
اين حسگر حرارتي که تحت نظارت "هو وانگ"( Hui Wang) از محققان اين دانشگاه ساخته شده براي کار کردن تنها نياز به 113 پيکو وات(113 * 10 به توان منفي 12 وات) انرژي دارد.

ميزان انرژي مورد نياز در اين حسگر به قدري پايين است که مي‌توان با يک باتري بسيار کوچک براي چندين سال با آن کار کرد.

براي توليد اين حسگر منحصر به فرد، تيم تحقيقاتي تلاش کرد تا در دو زمينه نياز به مصرف انرژي در اين حسگر را کاهش دهد.

نکته قابل توجه در اين روش‌ها اين است که يکي از پديده‌هايي که محققان در اين زمينه تلاش مي‌کنند از آن رهايي يابند "نشتي گيت" در ترانزيستورهاست و بر خلاف معمول در توليد اين حسگر از اين پديده استفاده شده است.

با کوچک شدن ابعاد ترانزيستورها، بخشي از الکترون‌هايي که در داخل آن در حال حرکتند به بيرون نشت مي‌کنند و تيم تحقيقاتي دانشگاه کاليفرنيا سن ديه‌گو با استفاده از انرژي همين الکترون‌هاي نشتي، انرژي مورد نياز حسگر را تامين کرده‌اند.

وانگ در توضيح اين موضوع گفت: بسياري از محققان تلاش مي‌کنند از ايجاد جريان نشتي در ترانزيستورها جلوگيري کنند ولي ما به همين جريان براي تامين انرژي هر چند اندک در اين حسگر حرارتي نياز داريم.

در رهيافت ديگري که محققان براي کاهش مصرف انرژي در اين حسگر استفاده کردند، ميزان مصرف انرژي براي خواندن دما توسط حسگر را کاهش دادند و در نتيجه اين حسگر 628 برابر کمتر از نمونه‌هاي پيشرفته و مشابه خود انرژي مصرف مي‌کند.

اين حسگر مي‌تواند از دماي منفي 20 تا 60 درجه سانتي‌گراد کار کند و همچنين در لوازم پوشيدني، محيطي و داخل منازل و ساختمان‌ها مورد استفاده قرار بگيرد.

کاهش سرعت خواندن دما در اين حسگر، سرعت آن را به يک درجه حرارت بر ثانيه رسانده است که به گفته سازندگان زماني که قرار باشد دماهايي که به سرعت تغيير نمي‌کنند (مانند دماي بدن) را بخواند، نيازي به سرعت بالا نخواهد بود.

در حال حاضر تيم تحقيقاتي در حال تلاش براي بهينه‌سازي طراحي و بهبود دقت اين حسگر هستند و نتايج تحقيقات آنها در نشريه علمي  Scientific Reports منتشر شده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4757/حسگر-گرمايي-که-نيازي-به-منبع-انرژي-ندارد
بستن   چاپ