ایرانیان جهان
تشکيل سومين اجلاس رؤساي دانشگاه‌هاي برتر ايران و روسيه در پاييز سال جاري
چهارشنبه 7 تير 1396 - 10:25:42 AM
ايسنا
دکتر خاجي در نشست شوراي همکاري هاي علمي و بين المللي دانشگاه تربيت مدرس از تشکيل سومين اجلاس رؤساي دانشگاه‌هاي برتر ايران و روسيه در پاييز سال جاري خبر داد و موضوع همکاري با دانشگاه­هاي روسيه در حوزه هنر و معماري را جهت بحث و تبادل نظر مطرح کرد.

در اين راستا دکتر مهدوي نژاد عضو هيات علمي دانشکده معماري دانشگاه تربيت مدرس به ارائه گزارشي از فعاليت­هاي انجام شده پرداخت و در تشريح طرح‌هاي پيشنهادي براي همکاري با طرف روس گفت: " در طرح اول مي توان با مجموعه­اي متشکل از انستيتوي معماري مسکو، انستيتوي مهندسي قدرت مسکو و دانشگاه لامانوسوف در حوزه معماري نور همکاري نمود. بدين صورت که طرف روسي تکنولوژي را ارائه دهد و طرف ايراني طراحي را انجام ­دهد. همچنين همکاري طرفين مي تواند به صورت مطالعه و پژوهش­هاي مشترک، برگزاري کنفرانس و کارگاه و انجام فعاليت­هاي فرهنگي و هنري انجام شود."

دکتراحمدي رييس دانشگاه تربيت مدرس نيز در اين خصوص خواستار ارائه طرح همکاري و جزئياتي شامل دلايل انتخاب دانشگاه طرف روسي، معرفي افراد شاخص طرف روسي براي همکاري، هزينه­هاي برگزاري کارگاه و سهم طرفين از سوي دکتر مهدوي­‌نژاد شد.

در ابتداي اين نشست، دکتر خاجي مدير دفتر همکاري هاي علمي و بين المللي دانشگاه تربيت مدرس در راستاي رويه يکسان سازي سربرگ انگليسي براي کل دانشگاه، از تهيه سربرگ جديد انگليسي براي دانشکده ها خبر داد و در ادامه با نظر رئيس دانشگاه مقرر گرديد که سربرگ انگليسي جديد به صورت الکترونيکي در اختيار دانشکده­ها قرار گيرد تا به فراخور موارد مورد استفاده، چاپ شود. همچنين، مقرر شد دانشکده­ها  کليه مکاتبات علمي بين­المللي را با هماهنگي دفتر همکاري­هاي علمي بين­المللي انجام دهند. دکتر خاجي ضمن اشاره به آماده شدن مهرهاي انگليسي رياست دانشگاه، معاونت­هاي پژوهشي و آموزشي، واحد بين­الملل، و دفتر همکاري­هاي علمي بين­المللي در خصوص مکاتبات بين المللي مربوط به دانشکده­ها تصريح کرد که اين مکاتبات توسط دفتر همکاري­هاي علمي بين­المللي ممهور مي شود.

در ادامه نشست شوراي همکاري هاي علمي بين المللي دانشگاه درخواست انعقاد تفاهم­نامه از جانب دانشگاه جان نزبيت (از کشور صربستان) مطرح و پس از تبادل نظر اعضاي شورا مقرر گرديد که تفاهم­نامه در سطح دانشکده علوم انساني يا مرکز زبان و ادبيات فارسي دانشگاه با مرکز ايران شناسي دانشگاه جان نزبيت منعقد شود.

همچنين به عنوان دومين پيشنهاد موضوع همکاري با دانشگاه سن پترزبورگ در حوزهLandscape و استفاده صحيح از گياهان در جهت حفظ محيط زيست به صورت برگزاري کارگاه و دوره، مطرح گرديد.

دکتر احمدي رييس دانشگاه تربيت مدرس پس از شنيدن طرح پيشنهادي، آن را در اولويت دوم همکاري قرار داده و مقرر کردند که محتوا و هدف دوره تهيه و به دکتر خاجي ارائه شود.

در ادامه نشست سي و هفتم شوراي همکاري هاي علمي و بين المللي، موضوع حضور دکتر خدادادي در دومين اجلاس روساي دانشگاه­هاي پيشرو در حوزه معدن که در سپتامبر سال جاري در دانشگاه معدن سن پترزبورگ برگزار مي­شود مطرح شد و مقرر گرديد که يک پروپوزال يا طرح ملي با هدف نشان دادن ظرفيت ها و توانمندي هاي ايران در حوزه معدن با همکاري اعضاي هيأت علمي ساير دانشگاه هايي که قصد مشارکت در اجلاس را دارند، تهيه شود.

در بخش ديگري از اين جلسه، خلاصه مقاله منتشر شده به قلم سيمون بيکر (ويراستار اطلاعات در تايمز) در Times Higher Education  در خصوص شهر تهران و دانشگاه‌هاي آن ارائه شد.

در اين گزارش از تهران به عنوان شهري که پتانسيل لازم براي تبديل شدن به قطب دانش آينده را دارد، نام برده شده است. به عقيده نويسنده تايمز، تهران به عنوان يکي از شهرهاي کشورهاي درحال توسعه به طور بالقوه مي­تواند قطب دانش و تحقيقات در سال­هاي آتي باشد. پس از اشاره به اين مقاله مقرر گرديد، گزارش منتشر شده در جلسه شوراي دانشگاه تربيت مدرس و شوراي پژوهشي مطرح و در پورتال دانشگاه قرار گيرد.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه تربيت مدرس، در شوراي همکاري هاي علمي بين المللي از سوي رئيس دانشگاه، دکتر فتح الهي و دکتر شجاع الساداتي به عنوان نماينده دانشگاه تربيت مدرس براي شرکت در کارگاه معرفي ظرفيت ها و فرصت هاي متقابل سرمايه گذاري خارجي ايران در بخش هاي دانشگاهي و دانش بنيان انتخاب شدند. اين کارگاه توسط سازمان سرمايه گذاري و کمک هاي اقتصادي و فني ايران برگزار مي شود.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4742/تشکيل-سومين-اجلاس-رؤساي-دانشگاه‌هاي-برتر-ايران-و-روسيه-در-پاييز-سال-جاري
بستن   چاپ