ایرانیان جهان
ارائه سکانس نوعي ويروس براي اولين بار در کشور
شنبه 3 تير 1396 - 8:00:58 AM
ايسنا
دکتر هوشنگ رفعت پناه با اعلام اين خبر اظهار کرد: اين پروژه که به مدت دو سال و نيم در حال انجام است و ظرف چند هفته آينده تمام مي‌شود، تلاش دارد تا بيماران بومي منطقه را در جريان تمام مشخصات سکانس و ساختار بيماري قرار دهد. در ابتداي اين پروژه کار بر روي ساختار سکانس ويروس در بيماران کرير و هم تي اس پي انجام شد و از اين پس اگر کسي بخواهد در اين زمينه کار درماني انجام دهد، مي‌تواند از اين منبع اطلاعاتي استفاده کند.

وي با بيان اين که اين سکانس به عنوان يک منبع اطلاعاتي مهم در شناخت و درمان اين بيماري کمک‌کننده خواهد بود، تاکيد کرد: اين کار به اسم ايران شناخته خواهد شد و کمک خواهد کرد تا تفاوت بين افراد بيمار و ناقل بيماري مشخص شود؛ همچنين هر کس در آينده بخواهد واکسني براي اين بيماري طراحي کند و يا روشي آزمايشگاهي ارائه دهد، قطعا به اين منبع مراجعه خواهد کرد.

عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد عنوان کرد: هنگامي که بخواهيم براي عامل پاتوژن، واکسني را توليد کنيم بايد ساختار ژنتيکي بيماري را در اختيار داشته باشيم. با انجام اين کار بر روي اين بيماران اکنون مي‌توان به عنوان منبع اطلاعاتي در خصوص اين بيماري اقدامات لازم را صورت دهيم.

رفعت پناه در ارائه گزارش جامع مرکز تحقيقات بيماري‌هاي التهابي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با تاکيد براين نکته که اين مرکز در ابتداي سال 1390 کار خود را آغاز کرده است، گفت: با توجه به اين که عمده کارهاي اين مرکز تحقيقات بر روي بيماري‌هاي اچ تي ال وي وان، بيماري‌هاي التهابي و بروگر متمرکز است، در تلاش هستيم تا در شوراي پژوهشي دانشگاه تبديل به مرکز تحقيقات اچ تي ال وي وان شده و تحت اين عنوان کار خود را ادامه دهيم.

وي تاکيد کرد: استان خراسان رضوي و شهرستان‌هاي نيشابور و سبزوار از نظر آلودگي به ويروس اچ تي ال وان آمار بالايي را به خود اختصاص داده‌اند و از اين جهت ايجاد مرکز تحقيقات اچ تي ال وي وان مي‌تواند جهت شناسايي و کاهش آمار اين بيماري کمک‌کننده باشد.

رييس مرکز تحقيقات التهاب و بيماري‌هاي التهابي دانشگاه علوم پزشکي مشهد تصريح کرد: اين مرکز داراي 6 عضو هيأت علمي آموزشي و فاقد اعضاي هيأت علمي پژوهشي است و تمام طرح‌هاي تحقيقاتي و مقالات خود را نيز به همت محققان آموزشي خود انجام مي‌دهد.

رفعت پناه افزود: در اين مرکز تحقيقات تلاش مي‌شود تا روش‌هاي درماني بيماري‌هاي اچ تي ال وي وان، بيماري عصبي اس پي، بيماري التهابي بورگر و اي تي ال؛ بيماري خوني ناشي از ويروس اچ تي ال وي وان شناخته شوند.

 وي خاطرنشان کرد: اين مرکز تحقيقات با مرکز تحقيقات روماتولوژي، دانشکده دندانپزشکي و ... پروژه‌هاي مشترک بسياري را انجام داده و از جمله مراکزي است که بيشترين دانشجويان پي اچ دي را در مسير تحقيقات خود دارد.

عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت: در شهر مشهد از هر 100 نفر حدود 1/2 نفر به ويروس HTLV1 آلوده هستند که اين آمار در شهر سبزوار حدود 6/1 و در نيشابور هفت درصد را به خود اختصاص داده است. موازي با اين مرکز ستاد HTLV1 نيز در دانشگاه وجود دارد که علاوه بر درمان بيماران تلاش در ايجاد ارتباط ميان اين مرکز و ستاد دارد.

رفعت پناه يادآور شد: فرد مبتلا به ويروس HTLV1 بين سه تا پنج درصد به اين بيماري مبتلا و 95 درصد سالم باقي مي‌مانند؛ اما در مجموع اين بيماري به عنوان معضلي بهداشتي براي کل استان خراسان رضوي به دليل انتقال از طريق جنسي، شير مادر و معتادان تزريقي شناخته مي‌شود.

وي ادامه داد: متاسفانه خانواده‌ها پس از آگاهي از اين موضوع که به اين بيماري مبتلا شده‌اند، نگراني خود را به دليل راه‌هاي انتقال در طول زندگي بروز داده و اين مهم، معضلات اجتماعي، فرهنگي، بهداشتي و اخلاقي خاص خود را به دنبال داشته است که تلاش داريم با معرفي اين ويروس در مسير حساسيت‌زدايي حرکت کنيم.

عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد اضافه کرد: از سال 93 تا کنون حدود 50 طرح تحقيقات در اين مرکز ارائه شده است و ميانگين سالانه 20 مقاله از سوي اعضاي هيأت علمي منتشر مي‌شود.

رفعت پناه هدف از ايجاد اين مرکز را وسعت بيماري‌هاي التهابي دانست و تصريح کرد: با توجه به اين که بيماري‌هاي التهابي شامل بيماري‌هاي عفوني، روماتولوژي، آلرژي و آسم مي‌شود، بر اين اساس بر آن شده‌ايم که بر روي بيماري‌هاي ايمونولوژي متمرکز شده و در حوزه التهاب حرکت کنيم.

وي تاکيد کرد: التهاب پايه ايمونولوژيک دارد و هدف اين مرکز کار بر روي اين گونه بيماري‌ها است؛ بر اين اساس ارتباط بسيار خوبي ميان اين مرکز تحقيقات با دانشکده دندانپزشکي در حوزه دهان و دندان و در زمينه‌هاي مختلف بيماري‌هاي التهابي شکل گرفته است.

رييس مرکز تحقيقات التهاب و بيماري‌هاي التهابي خاطرنشان کرد: اين مرکز علاوه بر طرح‌هاي مشترکي که با ساير دانشگاه‌ها همچون تبريز، تهران و يزد داشته؛ در طرحي مشترک با دانشگاهي در انگلستان تلاش کرده است تا در قالب پايان‌نامه دانشجويي اقدام به توليد پروتئيني جهت ايجاد مکانيسم جلوگيري از التهاب کرده و اين اختراع خود را به ثبت برساند.

رفعت پناه تاکيد کرد: در پروژه‌اي مشترک با دانشگاه منچستر انگلستان بر درمان کورکومين به دليل خاصيت ضد التهابي آن پرداخته؛ که در اين پروژه کلينيکال ترايال،  20 بيمار را طي مدت سه ماه با کورکومين درمان و علائم بيماري و فاکتورهاي ويروسي را بررسي کرده و در ادامه هشت پروژه مشترک در اين خصوص نوشته شد.

وي خاطرنشان کرد: در اقدامي بزرگ و مشترک با دانشگاهي ديگر که تا حدود سه هفته آينده به سرانجام مي‌رسد؛ به درمان برخي بيماري‌ها با تمرکز بر روي ماده دارويي بسيار گران که در برزيل و ژاپن توليد مي‌شود پرداخته و بنا است در ايران نيز تهيه اين ماده دارويي دنبال شود.

عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد يادآور شد: اين ماده دارويي اکنون حدود 90 ميليون تومان هزينه براي هر بيمار در بردارد و ما در تلاش هستيم با موفقيت در اين پروژه از هزينه‌کرد دو ميليارد توماني براي اين دارو بکاهيم.

رفعت پناه از ثبت سه اختراع در اين مرکز خبر داد و تصريح کرد: اين سه اختراع در خصوص توليد پروتئين‌هاي نوترکيب بوده است که دو پروتئين به عنوان واکسن بيماري سل و يک پروتئين جهت درمان بيماري‌هاي التهابي مورد بهره‌برداري قرار گرفته است.

رييس مرکز تحقيقات التهاب و بيماري‌هاي التهابي از ارتباط اين مرکز تحقيقات با مراکز تحقيقات سرطان خبر داد و افزود: در خصوص فاکتورهاي التهابي بيماران سرطاني با مرکز تحقيقات سرطان، در بحث پيوند نيز با مرکز تحقيقات پيوند و با موسسه نيماد نيز بر روي چند طرح تحقيقاتي در حال کار هستيم.

وي اضافه کرد: در خصوص ارتباط بيماري اچ تي ال وي وان با سرطان بايد گفت ويروس اچ تي ال وي وان سرطان اي تي ال را که بيماري خوني بسيار مهمي است و ظرف دو ماه بيمار را از پاي در مي‌آورد، ايجاد مي‌کند. بيماري هپاتيت بي و سي نيز در صورت عدم مراقبت به بيماري‌هاي سرطاني تبديل مي‌شود.

عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد اظهار کرد: يکي از بهترين راه‌هاي پيشگيري در درمان بيماري هپاتيت بي، واکسن اين بيماري و استفاده آن از سوي تمام افراد خانواده است؛ اما در مورد بيماري HTLV1 بايد با پيشگيري از راه‌هاي انتقال بيماري مراقب عدم انتقال آن از طريق شير مادر باشيم.

رفعت پناه افزود: سالانه دو کارگاه با موضوعات تکنيک‌هاي کشت سلولي در مرکز تحقيقات برگزار کرده و تلاش داريم تا با در اختيار گذاشتن امکانات آزمايشگاهي به دانشجويان پي اچ دي و کارشناسي ارشد حمايت‌هاي لازم را جهت پيشبرد اهداف تحقيقاتي اين قشر انجام دهيم.

وي خاطرنشان کرد: اين مرکز علاوه بر برگزاري همايش‌هاي مناسب کشوري اقدام به چاپ سه کتاب با عناوين ايمونولوژي سلولي مولکولي، مباني ايمونولوژي و ويروس HTLV1 و بيماري‌هاي وابسته کرده است.

رفعت پناه تاکيد کرد: در کاري مشترک مقاله‌اي را با ضريب نفوذ 98/10 با موضوع درمان بيماري ATL به عنوان ويروس بيماري HTLV1  انجام داده‌ايم.

وي تصريح کرد: اين مرکز نه تنها در کشور بلکه در جهان به عنوان مرکز تحقيقات HTLV1 شناخته شده است و مقالات اين مرکز به دليل درماني بودن کاربردي‌ترين مقالات هستند.

رييس مرکز تحقيقات التهاب و بيماري‌هاي التهابي افزود: اين مرکز با توجه به کار بر روي سيستم ايمني بدن در بيماري‌زايي نيز نقشي موثر داشته و تلاش دارد تا با ارائه طرح‌هاي مشترک با جهاد دانشگاهي و ديگر دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتي، به تعيين دلايل بروز بيماري در منطقه خراسان رضوي و مشخص کردن مکانيزم‌هاي نشان‌دهنده تعداد افراد آلوده در هر منطقه بپردازد.

دکتر رفعت پناه يادآور شد: بر اساس اطلاعات تئوري اين شبهه وجود دارد که رشد بيماري HTLV1 در نيشابور به دليل وجود بازار برده فروش‌ها در اين شهر و انتقال ويروس از آفريقا بوده باشد و براي تائيد و يا رد اين نظريه که اين ويروس از طريق افغان‌ها از مسير راه ابريشم وارد منطقه خراسان رضوي شده است، بر روي حدود 600 نفر افغاني آزمايش بيماري را انجام داده و با توجه به دچار نبودن حتي يک افغاني اين نظريه را رد کرديم.

وي در پايان گفت: رجيستري HTLV1 نيز جزو رجيستري‌هاي ثبت شده دانشگاه است که در حال حاضر اطلاعات اوليه آن را انجام داده و اميد داريم با انجام اين کار، اطلاعات و پيگيري‌هاي لازم در خصوص بيماران انجام شود.

به گزارش ايسنا، ويروس HTLV-I در سال 1980 از رده سلولي لنفوم سلول T در بيماري که در ابتدا تشخيص لنفوم پوستي سلول T براي او مطرح بود، جدا شد. بعداً مشخص شد که بيمار مذکور به نوع مشخصي از لنفوم (که براي اولين بار از ژاپن گزارش شد) به نام لوسمي/ لنفوم سلول T بزرگسالان (ATL)مبتلا بوده است. يافته‌هاي سرولوژيک نشان داده‌اند که HTLV-I عامل حداقل دو بيماري مهم ATL و پاراپارزي اسپاستيک گرمسيري که ميلوپاتي وابسته به ( HAM HTLV-I) نيز ناميده مي‌شود، است. همچنين ممکن است HTLV-I در سندرم‌هاي درماتيت عفوني و يووئيت نقش داشته باشد.

عفونت HTLV-I حداقل به سه طريق منتقل مي‌شود؛ از مادر به کودک بويژه توسط شير مادر، از طريق فعاليت جنسي و عمدتاً از مرد به زن و انتقال خوني از طريق ترانسفوزيون خون آلوده و يا توسط سوزن‌هاي آلوده که شايعترين راه است. در مقايسه با HIV که مي‌تواند به صورت مستقل از سلول منتقل شود، HTLV-I کمتر عفونت‌زا بوده و انتقال آن معمولاً به تماس سلول به سلول نياز دارد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/4728/ارائه-سکانس-نوعي-ويروس-براي-اولين-بار-در-کشور
بستن   چاپ