ایرانیان جهان
"فراري" جايزه برترين موتور سال 2017 را به خانه برد
شنبه 3 تير 1396 - 7:56:14 AM
ايسنا
با پيشرفت سريع استانداردهاي صنعت خودرو شايد انتظار داشته باشيد جايزه برترين موتور سال (از همه جهات) به يک موتور فوق پيشرفته و هوشمند برقي يا موتوري که در مصرف سوخت‌هاي ترکيبي خساست بالايي خرج مي‌دهد، اختصاص يابد.

جالب اينجاست که بر خلاف تصور رايج هيچ‌کدام از 58 روزنامه‌نگار متخصص حوزه خودرو در اشتوتگارت آلمان چنين تصوري نداشتند و جايزه برترين موتور خودروي سال را به موتور دو توربوي فراري V8 اهدا کردند.

اين موتور دو توربو با حجم 3.9 ليتري V8 روي خودروي فراري مدل 488 GTB تعبيه شده است. اين موتور داراي قدرت 660 اسب بخار و 760 نانومتر گشتاور است.

مصرف سوخت آن 11.21 ليتر در 100 کيلومتر است که براي يک سوپرخودرو تحسين‌برانگيز است، اما در کل مصرف خيلي خوبي نيست.

در ادامه به معرفي ديگر برندگان در بخش‌هاي مختلف مي‌پردازيم:

برترين موتور جديد سال 2017

اين عنوان به موتور هيبريدي شرکت هوندا مدل NSX تعلق گرفت. اين موتور مجموعه‌اي از سه موتور الکتريکي است که به يک موتور توربوي V6 وصل شده است.

اين موتور اولين موتور الکتريکي است که به منظور ايجاد گشتاور فوري به چرخ‌هاي عقب و پر کردن خلاهاي گشتاوري حاصل از توربوشارژ به ميل لنگ متصل شده است.

يک ميل لنگ نيز براي چرخ‌هاي جلو تعبيه شده است. اين موتور داراي قدرت 573 اسب بخار است.

برترين موتور سبز سال و برترين موتور برقي

اگر چه که موتور سبز با موتور برقي دو چيز متفاوت هستند؛ اما داوران هر دو عنوان را به شرکت تسلا اهدا کردند.

موتور تسلا S صاحب عنوان برترين موتور سبز سال و موتور تسلا X حائز عنوان برترين موتور برقي سال شدند.

ظرفيت باتري اين موتورها بين 75 تا 100 کيلو وات ساعت است که خودرو توسط آن‌ها نهايتا مي‌تواند 623 کيلومتر مسير را طي کند.

برترين موتور با حجم بيش از 4 ليتر

موتور 6.3 ليتري V12 فراري F12 Berlinetta صاحب اين عنوان شد.

برترين موتور با حجم 2 تا 4 ليتر

گويا کميته داوران علاقه وافري به خودروهاي اسپرت داشته است، چرا که جايزه برترين موتور با حجم 2 تا 2.5 ليتر را به موتور توربوشارژ 5 سيلندري آئودي RS3 و TT RS، بهترين موتور با حجم 2.5 تا 3 ليتر را به موتور توربوشارژ تخت 6 سيلندري پورشه 911 Carrera (که توانست در رقابتي تنگاتنگ موتور دو توربوي 6 سيلندري بي ام و M3 و M4 را شکست دهد) اهدا کرد.

غافلگير نخواهيد شد اگر بفهميد جايزه برترين موتور با حجم 3 تا 4 ليتر را موتور 3.9 ليتري دو توربوي فراري V8 که جايزه بهترين بهترين‌ها را نيز از آن خود کرده بود، به خود اختصاص داده است.

برترين موتور با حجم 1 تا 2 ليتر

در قسمت 1.8 تا 2 ليتر موتورهاي 4 سيلندري خودروهاي پورشه Boxter و Cayman حائز رتبه شدند و موتور 3 سيلندر هيبريدي بي ام و i8 نيز صاحب عنوان برترين موتور با حجم 1.4 تا 1.8 ليتر شد.

جايزه برترين موتور با حجم 1تا 1.4 ليتر نيز به موتور 3 سيلندري توربوي پژو سيتروئن PSA رسيد.

برترين موتور با حجم کمتر از 1 ليتر

طي ساليان اخير شرکت فورد در اين قسمت بي رقيب بوده است و هر ساله اين فهرست در قبضه اين شرکت است و موتور 999 سي سي Ecoboost امسال براي ششمين بار متوالي جايزه اين بخش را تصاحب کرد.

البته لاين موتور طي 6 سال اخير دستخوش تغييرات بهينه‌اي شده است و از اوايل سال آينده با فناوري غيرفعال کردن سيلندر عرضه خواهد شد.

غيرفعال کردن سيلندر يک فناوري جديد است که به منظور کاهش مصرف سوخت فسيلي و بهبود عملکرد خودرو در حال توسعه است و توسط شرکتهاي بزرگ خودروسازي پيگيري مي‌شود.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/4726/"فراري"-جايزه-برترين-موتور-سال-2017-را-به-خانه-برد
بستن   چاپ