ایرانیان جهان
دانشمند ايراني دوربين بدون لنز ساخت
شنبه 3 تير 1396 - 6:33:39 AM
آريا
دانشمندان موسسه فناوري کاليفرنيا به رهبري علي حاجي ميري يک پروفسور ايراني، يک دوربين بدون لنز روي تراشه رايانه اي با ابعاد يک در يک ميلي متر ساخته اند که با استفاده از الگوريتم هاي مختلف عکس مي گيرد.

اين تراشه شبيه يک دوربين هوشمند طراحي شده و سيگنال هاي نور را به تصاوير تبديل مي کند. فرايند تبديل نور به تصوير در تراشه درست مانند لنزهاي دوربين انجام مي شود.
به طور معمول عکسبرداري نيازمند لنزهايي با اندازه و شکل دقيق با طيف مسافتي خاصي است. همچنين لنزها اصولا خميدگي دارند که نور ورودي را خم مي کند و آن را روي فيلم يا حسگر تصوير (در دوربين هاي ديجيتال) مي تاباند.

اما محققان موسسه فناوري کاليفرنيا اکنون دوربيني طراحي کرده اند که جايگزين لنز با تراشه OPA مي شود.
تراشه OPA نور ورودي را به کمک قابليت هاي محاسباتي طوري دستکاري مي کند که تصوير مانند لنزهاي معمولي ايجاد مي شود. تراشه مملو از حسگرهاي نوري است که هرکدام مي توانند تاخير زماني کنترل شده اي در زمان دريافت نور ايجاد کنند. OPA با افزودن تاخير زماني دريافت نور در نقاط مختلف تراشه، مي تواند بدون لنز نقطه تمرکز را تغيير دهد.
حاجي ميري در اين باره مي گويد: اين تراشه مي تواند رفتار يک لنز معمولي را تقليد کند. علاوه بر آن مي تواند همزمان از لنز فيش آي به لنز معمولي تغيير کند.
وي و گروهش يک دوربين بدون لنز 2 بعدي ساخته اند که مي تواند تصويري با وضوح پايين از بارکد بگيرد. هرچند اين تصوير ناواضح است اما نشان دهنده گامي مهم در فناوري دوربين هاي بدون لنز است. اين تراشه هم اکنون داراي 64 حسگر است اما در آينده با افزايش تعداد حسگرها مي توان کيفيت و وضوح تصوير آن را افزود.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/4724/دانشمند-ايراني-دوربين-بدون-لنز-ساخت
بستن   چاپ