ایرانیان جهان
ثبت خاطرات در سلول توسط محقق ايراني دانشگاه ام آي تي
چهارشنبه 31 خرداد 1396 - 3:07:39 PM
مهر
وبسايت دانشگاه ام آي تي در گزارش ويژه خود نوشت: فهيم فرزادفرد دانشجوي دوره دکتري در دانشگاه ام آي تي سالهاست که در اين دانشگاه حضور دارد. او که کارشناسي ارشد خود را در رشته زيست فناوري از دانشگاه تهران گرفته اکنون در گروه زيست شناسي سنتزي آزمايشگاه تحقيقات الکترونيک دانشگاه ام آي تي پروژه بزرگي را دنبال مي کند.

اين محقق جوان، مدتي است بر روي ايده مهندسي سيستمهاي ذخيره سازي خاطرات آن هم با استفاده از دي ان اي سلول کار مي کند.

سلولهاي زنده همواره در حال احساس کردن محيط اطرافشان هستند. آنها مشغول نمونه برداري از مولکولها و ارزيابي نوعي واکنش بر اساس ساختار ژنتيکي و سرنخهاي دريافتي از محيط اطراف هستند. به طور مثال وقتي سلولهاي لوزالمعده تمرکز بالايي از گلوکوز را احساس کنند، زنجيره اي از واکنشهاي تنظيمي را آغاز مي کنند که در نهايت به توليد و انتشار انسولين منجر مي شود.

در زيست شناسي سنتزي، اين امکان شکل گرفته که ژنها را به نوعي طراحي و مهندسي کرد که به مولکولهاي سيگنال دهنده واکنش نشان دهند و اين همان مبناي تحقيقات فرزادفرد است.

در تحقيقاتي که پيشتر انجام شده دانشمندان نشان داده اند که مي توان خاطرات گذشته را در دي ان اي کدگذاري کرد اما اين نوع کدگذاري ديجيتالي است يعني تنها زماني ثبت مي شوند که رويداد خاصي اتفاق افتد. اما در پلت فورم مورد نظر اين محقق ايراني ديگر خبري از اين محدوديت نيست زيرا کدگذاري خاطرات به صورت آنالوگ بوده و حتي مي توان آنها را در حين روي دادن نيز ثبت و ضبط کرد.

وي مي گويد: ما در حال ارايه کارکرد جديدي در سلولها هستيم و بدين ترتيب براي آنها قابليتهاي نويني تعريف مي کنيم. در واقع تلاش مي کنيم ابزارهاي سلولي جديدي ارايه کنيم.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3724/ثبت-خاطرات-در-سلول-توسط-محقق-ايراني-دانشگاه-ام-آي-تي
بستن   چاپ