ایرانیان جهان
دانشمندان مدعي کشف علت اصلي ابتلا به سرطان مغز شدند
چهارشنبه 31 خرداد 1396 - 2:46:18 PM
ايسنا
محققان انگليسي و هندي ادعا کرده‌اند که کمبود قابل توجه ويرايش در "microRNA"هاي بافت مغز عامل اصلي و بالقوه ابتلا به سرطان مغز است.

اين آران‌اي‌ها در "هوهسته‌ها"(Eukaryote) ديده مي‌شوند و حدود 22 نوکلئوتيد طول دارند. در زيست‌شناسي به جانداري که ياخته‌هاي(سلول) آن هسته واقعي دارند يوکاريوت(Eukaryote) يا هوهسته‌اي گفته مي‌شود. وظيفه اصلي هوهسته‌ها در تنظيم پس از رونويسي است؛ که با برهمکنش با ميکرو آر.ان.اي((microRNA ها و خاموش کردن ژن هدف اين کار را انجام مي‌دهند.

ميکرو آر.ان.اي ها 60 درصد ژنوم پستانداران را تشکيل مي‌دهند و ژنوم انسان مي‌تواند حدود 1000 نوع از آنها را رمزدهي کند. انواع مختلف آنها در متازوآها و قارچ‌ها و حتي گياهان و جانوران وجود دارد.

دانشمندان يافته‌هاي خود را اندک اما در عين حال مهم مي‌دانند، چرا که به پزشکان در فهميدن روند ابتلا و عملکرد سرطان مغز کمک مي‌کند.

يافته‌هاي اخير احتمال استفاده از روش‌هاي مهندسي ژنوم را براي کاهش سرعت پيشرفت سرطان يا معکوس کردن اثرات آن افزايش مي‌دهد.

ميکرو آر.ان.اي ها نوع خاصي از آر.ان.اي هستند که پروتئين‌ها را رمزگذاري نمي‌کنند اما در توابع نظارتي حياتي مشارکت مي‌کنند. همچنين آر.ان.اي ها مي‌توانند تغييرات‌ ساختمان خود موسوم به "ريبونوکلئوتيد" (ribonucleotide) را معرفي کنند. اين فرايند، ويرايش ناميده مي‌شود.

محققان گفتند اين تغييرات در بيماران مبتلا به سرطان مغز کاهش مي‌يابد که اين خود نشاني از پيشرفت بيماري است.

آنها يک ويرايش ميکرو آر.ان.اي معمولي را روي 13 نوع بافت انسان آزمايش کردند و دريافتند که مغزهاي سالم بيشترين ميزان ويرايش را دارند.

دانشمندان اظهار داشتند که قبل از اين نمي‌دانستند که سرطان مغز دقيقا چگونه عمل مي‌کند و تصور مي‌کردند خروجي سلولي مي‌تواند به طور قابل توجهي تغيير کند.

يافته‌هاي اخير اين سوال را در ذهن پزشکان سراسر دنيا ايجاد کرده است که آيا علم بيوشيمي مي‌تواند ويرايش را دوباره از نو ايجاد کند؟

اگر جواب اين سوال مثبت باشد، روش‌هايي براي رسيدن به آن توسط استفاده از تکنيک‌هاي مهندسي ژنوم مثل "کريسپر" (CRISPR) وجود دارد که سلول‌هاي مشخصي را براي حصول نتيجه بيولوژيکي هدف قرار مي‌دهد.

کريسپر نوعي سيستم ايمني تطابق پذير در باکتري‌ها است که آنها را قادر به کشف دي‌ان‌اي ويروس و بعد نابودي‌شان مي‌کند. بخشي از سيستم کريسپر، پروتئيني به نام Cas9"" است، که قابليت جستجو، برش زدن و سرانجام  استحاله دي‌ان‌اي ويروس را به روشي خاص دارد. فناوري کريسپر به دانشمندان اجازه مي‌دهد تغييراتي در دي‌ان‌اي سلول‌ها ايجاد کنند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3720/دانشمندان-مدعي-کشف-علت-اصلي-ابتلا-به-سرطان-مغز-شدند
بستن   چاپ