ایرانیان جهان
هوش مصنوعي خودسر!
سه شنبه 30 خرداد 1396 - 3:06:10 PM
ايسنا
در حالي که هوش مصنوعي به دانشمندان کمک کرده است تا دنيا را به جاي بهتري براي زندگي تبديل کنند اما اخيرا تحقيقات نشان داده است که پيشرفته‌ترين نوع هوش مصنوعي در برخي موارد از دستورالعمل‌هاي برنامه‌ريزي شده پيروي نمي‌کند و تحت اختيار و تصميم خود عمل مي‌کند!

پيشرفته‌ترين هوش مصنوعي، "يادگيري عميق" است.

يادگيري ژرف روشي است که دانشمندان با تزريق انواع مختلفي از داده‌ها ربات‌ها را براي تصميم‌گيري، حل مسايل و مشکلات و ديگر کارها براساس اين داده‌ها مهيا مي‌سازند.

لازم به ذکر است که دانشمندان تنها وظيفه تزريق داده‌ها و آموزش ربات‌ها را برعهده دارند و ربات‌ها با توجه به انواع مختلف داده‌هاي تزريقي به طور مستقل تصميم‌گيري مي‌کنند.

يادگيري عميق مي‌تواند روش بسيار موثري باشد، چرا که براي مثال مي‌تواند بيماري‌هاي مهلک را به موقع تشخيص داده يا با توجه به شرايط بازار تصميمات پر سود ميليون دلاري بگيرد.

هوش مصنوعي از چنان پيشرفتي برخوردار شده است که حتي در حال حاضر در برخي موارد دانشمندان نمي‌دانند که هوش مصنوعي چگونه عمل مي‌کند!

براي مثال در بيمارستان "ماونت سيناي"( نيويورک يک الگوريتم هوش مصنوعي براي تشخيص بيماري مراجعين به کار گرفته شد و اين برنامه بيماري همه مراجعين را به درستي تشخيص داد.

اين برنامه حتي شيزوفرني را نيز به درستي تشخيص داد. به گواه پزشکان تشخيص بيماري شيزوفرني بسيار سخت و مشکل است.

جوئل دادلي سرپرست گروه تحقيقاتي بيمارستان "مونت سيناي"(mount sinai) عنوان کرد که گروهش مي‌تواند مدل‌هاي پيشرفته‌تري نيز بسازد، اما هيچ تصوري از اينکه چگونه کار مي‌کند ندارند!

هوش مصنوعي به سرعت در حال رشد و پيشرفت است به طوري که قدرتمندترين و پيشرفته‌ترين ربات‌ها اکنون ديگر به دستوراتي که از انسان‌ها مي‌گيرند وابسته نيستند و در عوض براساس اطلاعات تزريقي الگوريتم خاص خود را مي‌سازند و طبق آن عمل مي‌کنند.

در واقع به طور خلاصه، ربات‌ها خودشان را برنامه‌ريزي مي‌کنند!

به همين دلايل اين ترس جدي وجود دارد که اگر ربات‌ها دچار اشتباه شوند چه کسي پاسخگو خواهد بود و دانشمندان چگونه مي‌توانند چيزي را که خودشان نمي‌دانند به چه صورت عمل مي‌کند توضيح دهند؟


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3714/هوش-مصنوعي-خودسر!
بستن   چاپ