ایرانیان جهان
افزايش 30 درصدي عملکرد باغات سيب از طريق توليد نهال‌هاي برتر به روش کشت بافت
دوشنبه 29 خرداد 1396 - 2:57:15 PM
ايسنا
دکتر اعظم خوش‌ خلق‌ سيما، با بيان اينکه دانش فني توليد نهال سيب مالينگ از طريق کشت بافت توسط اين پژوهشکده توليد و به بخش خصوصي واگذار شده است، افزود: با اين اقدام شرکت‌هاي‌ دريافت‌کننده اين دانش فني اقدام به توليد نهال‌هاي سالم و شناسنامه‌دار کرده‌اند.

وي ادامه داد: با عرضه اين فناوري مي‌توان بازسازي‌ نهالستان‌هاي موجود را 8 تا 9 سال آينده، کامل کرد و توليد سيب کشور را با حفظ سطح زير کشت موجود، تا ميزان 2 برابر (افزايش 100 درصدي) افزايش داد.

رئيس‌ پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي ميانگين عملکرد سطح زير کشور را حدود 16.5 تن در هکتار ذکر کرد و يادآور شد: اين در حالي است که عملکرد جهاني 32 تن در هکتار برآورد ‌شده است.

وي با بيان اين که عملکرد حاصل از انتقال فناوري توليد پايه‌هاي سيب «مالينگ–مرتون» با روش کشت ‌بافت در اوايل سال 1395 مورد ارزيابي دقيق قرار گرفت، اظهار کرد: بررسي‌هاي اقتصادي بر اساس منافع اقتصادي حاصل در باغ‌هايي که از پايه‌هاي توليد شده از طريق اين فناوري در داخل کشور توسعه يافته‌اند، نشانگر آن است که قيمت تمام‌شده فناوري توليد پايه‌هاي سيب مالينگ – مرتون از روش کشت‌ بافت براي پژوهشکده، با محاسبه نرخ بهره و تورم 984 ميليون و 887 هزار ريال است.

طبق اين گزارش، تعداد يک‌ ميليون و 200 هزار اصله نهال سيب مالينگ – مرتون از روش کشت‌بافت بين بهره‌برداران استان‌هاي آذربايجان‌ غربي و شرقي توزيع شده است که در 800 هزار هکتار از باغات سيب در اين دو استان کشت شده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3707/افزايش-30-درصدي-عملکرد-باغات-سيب-از-طريق-توليد-نهال‌هاي-برتر-به-روش-کشت-بافت
بستن   چاپ