ایرانیان جهان
تلاش دانشمندان براي جلوگيري از اثرات مخرب ناشي از دخانيات
يکشنبه 28 خرداد 1396 - 2:12:59 PM
ايسنا
محققان دانشکده پزشکي دانشگاه کاروليناي شمالي آمريکا با بررسي تاثير مخربي که دود سيگار و انواع دخانيات بر روي DNA افراد مي‌گذارد دريافتند مي‌توان از اين شناخت براي پيشگيري از ابتلا به سرطان‌هاي ناشي از دود دخانيات اقدام کرد.

مطالعه اثراتي که دود دخانيات بر روي DNA افراد مي‌گذارد به دانشمندان کمک مي‌کند تا علت بروز و ابتلا به انواع سرطان‌هايي که از استعمال يا استشمام دود دخانيات حاصل مي‌شود را شناسايي کرده و بتوانند از وقوع آن جلوگيري کنند.

گروه تحقيقاتي موفق به ابداع تکنيک مفيدي براي نقشه‌برداري از يک ژنوم که در حال بازيابي و بازسازي به سبب آسيب ناشي از دود دخانيات (BPDE) است، شدند.

ژنوم (Genome) انسان همه ماده ژنتيکي يک فرد است که در اصل محتواي ژنتيکي ياخته آن فرد که شامل DNA هسته،کلروپلاست و ميتوکندري است، مي‌باشد. ژنوم دستورالعمل‌هاي ارثي براي ساخت، پيشبرد و نگهداري يک موجود زنده را دارا مي‌باشد.

"BPDE" يا هيدروکربن‌هاي آروماتيک چندحلقه، ترکيبي است که از سوختن ناقص توتون و تنباکو حاصل مي شود و سرطان‌زا مي‌باشد.

محققان بر اين باورند که شناخت دقيق چگونگي تخريب DNA توسط "BPDE" به آنها کمک مي‌کند تا نحوه آغاز سرطان‌هاي ناشي از دود دخانيات و جلوگيري از آنها را دريابند.

دکتر عزيز سانکار دانشمند برنده جايزه نوبل در بيانيه‌اي اعلام کرد که اين ماده سرطان‌زا موجب مرگ 30 درصد از درگذشتگان در آمريکا بر اثر ابتلا به سرطان شده است. اين هشداري جدي است مبني بر اين که استعمال دخانيات و يا قرار گرفتن در معرض دود آن تا چه اندازه خطرناک و مضر است.

اين پژوهش به دانشمندان کمک مي‌کند تا براي ترميم ژنوم‌ها داروهاي موثر بسازند.

به گفته کارشناسان اغلب کساني که دخانيات مصرف مي‌کنند به تاثيرات غيرعادي و پنهان آن بر روي بدنشان آگاهي ندارند. براي مثال بسياري نمي‌دانند که براساس تحقيقات انجام گرفته، استعمال دخانيات احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزايش مي‌دهد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3700/تلاش-دانشمندان-براي-جلوگيري-از-اثرات-مخرب-ناشي-از-دخانيات
بستن   چاپ